Ratusz chce podwyższyć stawki za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Nowe stawki miałyby zacząć obowiązywać od lata 2020 roku - zapowiedział w środę prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Ma zostać również rozszerzona SPPN oraz powstać nowa Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania.

Ratusz chce odnieść stawki za płatne parkowanie. Miałyby zacząć obowiązywać od lata 2020 roku - zapowiedział w środę prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

Jak powiedział podczas konferencji, wszystkie miasta, zarówno w Europie, jak i w Polsce podnoszą stawki płatnego parkowania. Dodał, że "nigdzie nie ma takiego miasta w Europie, żeby się opłacało w nim zostawiać samochód na cały dzień, albo na kilka dni". Zaznaczył, że w Warszawa ma do czynienia z takim zjawiskiem, bo - jak zauważył - stawki za parkowanie nie są wysokie, a kary za brak opłaty są tak niskie, że niektórzy wolą płacić te kary i zostawiać samochód w centrum nawet na dwa czy trzy dni.

Prezydent przekazał, że po podwyżce pierwsza godzina postoju w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego miałaby kosztować 3,9 zł (zamiast 3 zł), druga 4,6 zł (zamiast 3,6 zł), trzecia 5,5 zł (zamiast 4,2 zł), natomiast czwarta i każda kolejna 3,9 zł(zamiast 3 zł).

Wskazał, że urzędnicy chcą również powiększyć Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. "Jestem zdeterminowany, żeby strefa obowiązywała w dużej części miasta" - poinformował Trzaskowski. Oprócz Woli i Pragi Północ, gdzie toczą się konsultacje z mieszkańcami w tej kwestii, nowe parkomaty mają stanąć na Pradze-Południe i w Porcie Praskim (ponad 5600 miejsc postojowych), w Śródmieściu Południowym, w kolejnych rejonach Mokotowa oraz na Ochocie (w sumie ponad 12500 miejsc postojowych), na Mokotowie Południowym (3700 miejsc postojowych), na Woli w rejonie ulicy Jana Kazimierza (około 1000 miejsc postojowych) oraz na Żoliborzu (około 8700 miejsc). W sumie nowy obszar Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego miałby objąć blisko 40 600 miejsc postojowych.

Oprócz podniesienia stawek za płatne parkowanie i powiększenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego warszawski ratusz chce także ustalić Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. "Poza podwyżkami w SPPN chcielibyśmy, żeby te stawki w ścisłym centrum były wyższe, dlatego że naszym celem jest to, żeby mniej samochodów wjeżdżało do centrum" - tłumaczył prezydent stolicy.

Dodał, że pomysł stworzenia ŚSPP będzie konsultowany z warszawiakami oraz stołecznymi radnymi. Według pomysłu stołecznego magistratu wyjściowe stawki, które miałby obowiązywać w ŚSPP to 4,9 za pierwszą godzinę i 7 zł za trzecią godzinę. Dodatkowo parkowanie w ŚSPP byłoby płatne także w weekendy. "Chcemy doprowadzić do tego, żeby do centrum wjeżdżali ci, którzy naprawdę potrzebują wjechać i będą wjeżdżali, miejmy nadzieję na dwie, trzy godziny tak, żeby załatwić najważniejsze sprawy, natomiast nie będą zostawiali samochodu na jeden, dwa czy trzy dni tak jak dzisiaj czasami ma miejsce" - poinformował Trzaskowski.

Ratusz zapowiada też podwyższenie kar dla kierowców, którzy dotychczas lekceważyli opłaty za parkowanie. Wysokość kary ma wzrosnąć do maksymalnej kwoty 250 zł (170 zł w przypadku uiszczenia opłaty w ciągu 7 dni od daty wezwania) oraz 100 zł w ramach ostrzeżenia przy pierwszym braku biletu ważnego biletu).

Od listopada 2019 roku na ulicach stolicy mają pojawić się specjalne pojazdy wyposażone w system tak zwanej e-kontroli, który ma zwiększyć efektywność wykrywalności aut, których kierowcy nie zapłacili za parkowanie.