statystyki

Trzeba ustalić wysokość podatków lokalnych na 2020 r.

autor: Małgorzata Masłowska09.10.2019, 13:42; Aktualizacja: 09.10.2019, 13:42
Nadchodzi moment, w którym gminy muszą rozważyć, czy w przyszłym roku chcą skorzystać z możliwości podwyższenia podatków i opłat lokalnych. Jeśli tak, stosowne uchwały trzeba najpóźniej podjąć de facto do połowy grudnia.

Nadchodzi moment, w którym gminy muszą rozważyć, czy w przyszłym roku chcą skorzystać z możliwości podwyższenia podatków i opłat lokalnych. Jeśli tak, stosowne uchwały trzeba najpóźniej podjąć de facto do połowy grudnia.źródło: ShutterStock

Nadchodzi moment, w którym gminy muszą rozważyć, czy w przyszłym roku chcą skorzystać z możliwości podwyższenia podatków i opłat lokalnych. Jeśli tak, stosowne uchwały trzeba najpóźniej podjąć de facto do połowy grudnia.

Maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych na 2020 r. zostały ogłoszone w obwieszczeniu ministra finansów z 24 lipca 2019 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2020 (M.P. z 2019 r. poz. 738) [tabela]. W stosunku do obowiązujących w 2019 r. wzrosły one o ok. 1,8 proc. Przy czym nowy akt wykonawczy nie obliguje samorządów do podejmowania uchwał zmieniających lokalne daniny na 2020 r., ale jeśli się na to zdecydują, muszą pamiętać, że nowe opłaty nie mogą być wyższe niż te, które są podane w rozporządzeniu. Z kolei nieuchwalenie przez rady nowych stawek przed rozpoczęciem nowego roku podatkowego nie oznacza, że na jej terenie będą automatycznie obowiązywały stawki maksymalne. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 20a ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170; dalej upol), stosuje się stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Kompetencje rad gmin

W ramach przysługującego im władztwa podatkowego gminy mają m.in. prawo do podejmowania decyzji o poborze lub rezygnacji z poboru opłat lokalnych, ustalania (z uwzględnieniem stawek maksymalnych) stawek podatków i opłat lokalnych, różnicowania wysokości stawek ze względu na przedmiot opodatkowania, wprowadzania zwolnień przedmiotowych innych niż ustawowe, zarządzania poboru niektórych podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wyznaczania inkasentów i określania wysokości wynagrodzenia za inkaso.

WAŻNE Od 1 lipca 2019 r. określanie wzorów deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny oraz podatek leśny nie należy już do kompetencji rad gmin. Od tego dnia obowiązują ich ujednolicone wersje określone w odpowiednich rozporządzeniach ministra finansów.

Rezygnacja z poboru opłat lokalnych jest możliwa w odniesieniu do:


Pozostało 79% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!



30 lecie samorządności - Związek Miast Polskich



Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane