statystyki

Odrzucenie raportu nie musi wysadzić starosty z siodła

autor: Leszek Jaworski07.08.2019, 10:40; Aktualizacja: 07.08.2019, 10:57
Czy jeżeli obie uchwały zawierają elementy wspólne – w obu jest przecież oceniany budżet – to czy jednak unieważnienie jednej nie powinno pociągać za sobą unieważnienia drugiej?

Czy jeżeli obie uchwały zawierają elementy wspólne – w obu jest przecież oceniany budżet – to czy jednak unieważnienie jednej nie powinno pociągać za sobą unieważnienia drugiej?źródło: Inne

Członkowie zarządu powiatu górowskiego na razie mogą spać spokojnie, i to mimo tego, że nie udzielono im wotum zaufania za raport o stanie jednostki. Wszystko bowiem wskazuje na to, że ze swoimi stanowiskami szybko się nie pożegnają.

Nieudzieleniem wotum skończyła się debata nad raportem o stanie starostwa górowskiego. Co więcej, zarząd nie otrzymał także absolutorium za wykonanie budżetu. Uchwała akurat w tej sprawie została jednak uchylona przez Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu. Niewykluczone, że taki sam los czeka uchwałę o braku wotum, przy czym zgodność z prawem tego rodzaju dokumentu (niezwiązanego z finansami) bada wojewoda. A ten jeszcze decyzji nie podjął. Zarząd być może liczy na to, że wojewoda, idąc śladem RIO, też skasuje uchwałę w sprawie wotum nieufności. Jeśli jednak nie, to skutki tego mogą być znacznie dalej idące niż przy braku absolutorium. Bo wówczas rada ma obowiązek podjąć uchwałę w sprawie odwołania zarządu – o ewentualnym pozbawieniu starosty (i innych członków zarządu) urzędu zdecyduje większość co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady. Ponadto zgodnie z prawem do głosowania nad odwołaniem rady może dojść najwcześniej po 14 dniach od tego, w którym podjęto uchwałę o nieudzieleniu wotum. Ale już daty, jak długo można odwlekać taką decyzję, w prawie nie ma. Nie ma też obowiązku, by zrobić to na najbliższej sesji po nieudzieleniu wotum. Może się więc okazać, że sprawa będzie się ciągnęła miesiącami. Przy czym obecnie, jak poinformowała nas pracownica urzędu z uwagi na to, że nie wiadomo, jaka będzie decyzja wojewody, przewodniczący rady nie planuje sesji poświęconej odwołaniu zarządu.

Naczynia (nie)połączone

Casus starostwa górowskiego spowodował, że coraz częściej samorządowcy zaczęli się zastanawiać, czy kwestii związanych z udzielaniem absolutorium i wotum zaufania – zwłaszcza że raport zawiera też elementy uchwały budżetowej – nie należy jednak ze sobą łączyć. – Faktycznie ustawodawca powiązał ze sobą procedurę udzielania absolutorium zarządowi powiatu z rozpatrywaniem raportu o stanie powiatu, a spoiwem uchwał uczynił termin sesji rady – tłumaczy dr Karolina Rokicka-Murszewska, radca prawny, asystent w Zakładzie Prawa Administracyjnego Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu. Podkreśla, że zarówno uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu, jak i uchwałę o udzieleniu zarządowi powiatu wotum zaufania rada powiatu powinna podjąć na tej samej sesji zwołanej najpóźniej na dzień 30 czerwca. – Rada/sejmik musi też pamiętać o skrupulatności zachowania kolejności działań określonych w ustawie, tzn. w pierwszej kolejności rozpatrzyć raport (przeprowadzić debatę), następnie podjąć uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania wójtowi/zarządowi, a dopiero na koniec zająć się kwestią absolutorium. Brak zachowania tej kolejności powoduje, że organ nadzoru może stwierdzić nieważność obu uchwał – uważa prawniczka. Ale jednocześnie wyjaśnia, że jeśli z innych względów dochodzi do stwierdzenia nieważności jednej z uchwał, nie ma to żadnego wpływu na byt prawny i obowiązywanie drugiej. I taka właśnie sytuacja ma miejsce w powiecie górowskim. Otóż przyczyną negatywnej decyzji RIO było to – jak czytamy w uzasadnieniu uchwały nr 93/2019 Kolegium RIO we Wrocławiu z 17 lipca 2019 r. w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Powiatu Górowskiego nr IX/66/2019 z 25 czerwca 2019 r. – że „(...) W trakcie sesji nie omówiono i nie przeanalizowano sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2018 rok. Rada Powiatu w trakcie sesji nie dokonała oceny wykonania bud żetu za 2018 rok, w tym takiej, która uprawniałaby do nieudzielenia absolutorium – w trakcie dyskusji nad absolutorium nie sformułowano żadnego zarzutu dotyczącego wykonania bud żetu Powiatu Górowskiego w 2018 roku (…)”. To zaś by oznaczało, że rozstrzygnięcie izby nie musi oznaczać, że wojewoda uchyli też uchwałę o nieudzieleniu wotum zaufania. – Dychotomiczność kompetencji organów nadzoru wpływa na ich prawną samodzielność w zakresie podjęcia decyzji, co do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego bądź niewydania takiego aktu – zauważa Marcin Nagórek, radca prawny z RIO w Gdańsku.


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane