statystyki

Pojęciowy miszmasz utrudnia prace nad raportem o stanie gminy

autor: Leszek Jaworski15.05.2019, 07:00; Aktualizacja: 15.05.2019, 08:54
Raport o stanie gminy to nowy obowiązek samorządów wprowadzony od tej kadencji władz samorządowych.

Raport o stanie gminy to nowy obowiązek samorządów wprowadzony od tej kadencji władz samorządowych.źródło: ShutterStock

Powinien być on na pewno zaprezentowany i przedyskutowany. Ale na obie te czynności terminy graniczne są dwa. Czy to oznacza, że trzeba zwołać dwie sesje rady? Nieprecyzyjne przepisy powodują, że samorządowcy mają wątpliwości

Raport o stanie gminy to nowy obowiązek samorządów wprowadzony od tej kadencji władz samorządowych. Zgodnie ze znowelizowaną w ubiegłym roku ustawą o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2018 r. poz. 994 ze zm.) radni powinni go otrzymać od włodarza (albo od zarządu powiatu lub województwa) do końca maja. Dokument ma na celu podsumowanie „działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego”. Musi być omówiony na absolutoryjnej sesji rady, co ma nastąpić do końca czerwca. Po debacie odbywa się głosowanie nad udzieleniem włodarzowi wotum zaufania. Procedura wygląda niby prosto, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. A te wcale takie oczywiste nie są i w praktyce powodują wiele wątpliwości. O co konkretnie chodzi? O to, czy sesja rady związana z raportem powinna być jedna, czy też powinny być one dwie? I czy w ogóle potrzebne jest posiedzenie rady na przedstawienie raportu?

Rozdzielenie sesji

– Problem, jaki obserwujemy w ostatnich tygodniach, a dotyczący tego czy konieczne jest rozdzielenie sesji, na której raport jest przedstawiany od sesji, na której jest on rozpatrywany, nie jest wynikiem kreatywnej nadinterpretacji nowych regulacji, lecz skutkiem rażącej niekonsekwencji terminologicznej ustawodawcy – twierdzi Anna Kudra, konsultant w kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu. I dodaje, że przepis nakładający na organ wykonawczy obowiązek przedstawienia raportu radzie (sejmikowi) nie określa wprost formy dokonania tej czynności prawnej. Prawniczka zauważa, że w dalszych przepisach – poświęconych zapewnieniu udziału mieszkańców w debacie nad raportem – wskazuje się jednak, że zgłoszenie do debaty może zostać złożone najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być „przedstawiany” raport. Zdaniem Anny Kudry łączna (literalna) interpretacja tych regulacji może prowadzić do wniosku, że wymaganą ustawowo formą przedstawienia raportu jest jego zreferowanie radnym właśnie w trakcie sesji.


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane