Rada gminy podjęła uchwałę o przyznaniu dofinansowania w formie dotacji celowej na rzecz PKP Polskie Linie Kolejowe SA na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy przejścia pieszo-rowerowego pod torami kolejowymi. Czy rada może udzielić takiej pomocy?
Nie. Rada gminy nie może udzielić PKP Polskie Linie Kolejowe SA pomocy na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy przejścia pieszo-rowerowego pod torami kolejowymi. Jest to finansowanie zadania o znaczeniu lokalnym. Zgodnie zaś z art. 38 ust. 1 pkt 3 w ramach dotacji celowej, o jakiej mowa w art. 38 ust. 1 pkt 3 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (dalej: u.t.k.), w ramach dotacji celowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być finansowane koszty przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym. Ponadto nie zostały spełnione przesłanki udzielenia dotacji na podstawie art. 221 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Zgodnie tym przepisem podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.
Z powołanego przepisu wynika, że dotacja celowa może być udzielona wyłącznie w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:
- beneficjent nie jest podmiotem zaliczanym do sektora finansów publicznych,
- nie działa w celu osiągnięcia zysku,
- dotacja jest udzielana na cele publiczne związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego lub na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.
W świetle art. 9 u.f.p. nie budzi wątpliwości, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie jest podmiotem zaliczanym do sektora finansów publicznych. Kolejnym warunkiem udzielenia dotacji jest jednak to, aby beneficjent nie działał w celu osiągnięcia zysku, przy czym ten warunek należy odnosić wyłącznie do działalności objętej dotowaniem. Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe SA jest spółką prawa handlowego, przedsiębiorstwem funkcjonującym w gospodarce rynkowej, nakierowanym na osiągnięcie zysku i prowadzącym w tym celu działalność inwestycyjną. Uwzględniając powyższe okoliczności, a także sposób określenia celu dotacji w uchwale, nie można uznać, że został spełniony warunek, iż beneficjent nie działa w celu osiągnięcia zysku (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 czerwca 2016 r., sygn. akt II GSK 250/15).
Powyższy pogląd potwierdza także wyrok NSA z 21 listopada 2017 r. (sygn. akt II GSK 37/16), w którym sąd ten wprost stwierdził, że przygotowanie, realizacja, remont i utrzymanie przejść pieszo-rowerowych pod torami kolejowymi nie mieszczą się w kosztach przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 3 u.t.k.
Podstawa prawna
Art. 38 ust. 1 pkt 3, art. 38 ust. 2 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2117).
Art. 9, art. 221 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.).