statystyki

Usunięcie drzew z terenów zabytkowych bez kar finansowych dla sprawcy

autor: Jakub Styczyński29.08.2017, 09:02; Aktualizacja: 29.08.2017, 09:15
Choć nowela nie przewiduje kar finansowych, to usunięcie zieleni wciąż jest obciążone ryzykiem odpowiedzialności karnej.

Choć nowela nie przewiduje kar finansowych, to usunięcie zieleni wciąż jest obciążone ryzykiem odpowiedzialności karnej.źródło: ShutterStock

Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków nie przewiduje sankcji administracyjnych za wycinkę zieleni bez pozwolenia. W niektórych przypadkach możliwa jest jednak odpowiedzialność karna.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego potwierdza ostatnie doniesienia DGP, że przepisy ustawy z 22 czerwca 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw nie przewidują administracyjnych kar pieniężnych za podejmowanie bez pozwolenia konserwatorskiego działań, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 11 obowiązującej ustawy z 23 lipca 2003 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1446 ze zm.; dalej: u.o.z.). Chodzi m.in. o usunięcie drzew lub krzewów bez pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Zachęta do nadużyć

Zdaniem adwokata Łukasza Dziamskiego, szefa praktyki ochrony dóbr kultury w kancelarii prawnej Elżanowski, Cherka & Wąsowski sp.k., brak sankcji administracyjnej może prowadzić do nadużyć ze strony niektórych przedsiębiorców.

Choć nowela nie przewiduje kar finansowych, to usunięcie zieleni wciąż jest obciążone ryzykiem odpowiedzialności karnej. Jednak – jak mówią nam przedstawiciele MKiDN – tylko wtedy, gdy działania przedsiębiorcy spowodują zniszczenie lub uszkodzenie samego zabytku. Wówczas zgodnie z art. 108 u.o.z. grozi mu nawet kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Sąd orzeka też nawiązkę na wskazany cel społeczny związany z opieką nad zabytkami w wysokości od trzykrotnego do trzydziestokrotnego minimalnego wynagrodzenia. Jeżeli działa nieumyślnie, to podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Sąd może też wówczas orzec wspomnianą wyżej nawiązkę. Zdaniem mec. Dziamskiego przykładem naruszenia objętego sankcją z art. 108 jest wycinka zabytkowego ogrodu. Według niego przy cięciu bez pozwolenia, które nie doprowadziło do naruszenia samego zabytku, organy konserwatorskie mogą co najwyżej wydać decyzję o odtworzeniu stanu sprzed działania przedsiębiorcy (art. 43–44 u.o.z.).

Niekonsekwencja


Pozostało 46% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane