Dopłaty mają przysługiwać rolnikom w wysokości 65 proc. składki z tytułu ubezpieczenia upraw, w przypadku określenia przez zakłady ubezpieczeń stawek taryfowych ubezpieczenia nieprzekraczających 9 proc. przy ubezpieczeniu upraw od strat spowodowanych przez suszę. Stawka ta może zostać podniesiona do 12 proc. sumy ubezpieczenia w przypadku upraw uprawianych na glebach słabych (V klasa bonitacji) oraz do 15 proc. sumy ubezpieczenia w przypadku upraw uprawianych na glebach bardzo słabych (VI klasa) - zakłada projekt.
Dopłaty budżetowe mają także przysługiwać przy ubezpieczeniu upraw zbóż, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, chmielu, warzyw gruntowych, drzew i krzewów owocowych, ziemniaków, buraków cukrowych lub roślin strączkowych do 9 proc. sumy ubezpieczenia upraw, od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, obsunięcie się ziemi, lawinę, ujemne skutki przezimowania oraz przymrozki wiosenne. Takie same dopłaty będą mogli otrzymać plantatorzy tytoniu, truskawek i sadownicy.
Projekt ustawy przewiduje również stosowanie jednolitej stawki dopłat do składek ubezpieczeniowych z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich na poziomie 65 proc. składki (w obowiązującej ustawie dopłaty wynoszą do 65 proc.).
Takie rozwiązanie ma wyeliminować potrzebę corocznego określania przez Radę Ministrów wysokości dopłat na rok następny. Obecnie wysokość dopłaty określa rząd na mocy rozporządzenia do 30 listopada danego roku.
Aby zachęcić zakłady ubezpieczeniowe do zawierania z rolnikami umów od ryzyka wystąpienia suszy, autorzy projektu proponują zmianę, zgodnie z którą będzie im przysługiwała dotacja na pokrycie części odszkodowań wypłaconych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę w wysokości 80 proc. różnicy pomiędzy łączną kwotą odszkodowań wypłaconych w danym roku kalendarzowym z tytułu suszy a kwotą stanowiącą 90 proc. sumy składek uiszczonych w danym roku kalendarzowym z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia upraw.
Skutki finansowe dla budżetu państwa, wynikające z wprowadzenia nowych rozwiązań, w projekcie ustawy w porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów są szacowne na około 150 mln zł. Obecnie budżet przeznacza na ten cel 200 mln zł.
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.