Szukasz pracy. Klikasz, przeglądasz ogłoszenia, wysyłasz CV. Wysyłasz dziesiątki CV. Wysyłasz setki CV.W końcu telefon. Rozmowa kwalifikacyjna. Jesteś z siebie zadowolony, bo wydaje ci się, że dobre przygotowanie zaprocentowało. „Odpowiemy telefonicznie” – słyszysz na koniec. Mija tydzień, dwa, miesiąc. Cisza. Dlaczego nie dzwonią? Poznaj 10 najczęstszych powodów, dla których rekruter nie oddzwania po rozmowie kwalifikacyjnej. Źródło: careerealism.com
.
1
1. Nie wszystkie kryteria są opisane w ofercie pracy.
Ofertę pracy w firmie zleca się do wykonania w dziale rekrutacji, kadr albo zewnętrznej firmie. Wiele jasnych wymagań da się zapisać wprost, np. umiejętności IT albo językowe. Ale jak opisać osobowość kandydata, który będzie pasował do reszty zespołu? Ten kluczowy czynnik oceniany jest dopiero na rozmowie i nierzadko to on decyduje o tym, że telefon po rozmowie o pracę milczy.
ShutterStock
2
2. Rekrutacja trwa średnio 5 - 6 miesięcy.
Poszukiwanie nowego pracownika to proces, którym wymaga czasu. Średnio na znalezienie nowego pracownika przeznacza się ok. pół roku. Jeśli znajdziesz się na początku tego procesu, wtedy telefon po wielu miesiącach może być miłym zaskoczeniem.
ShutterStock
3
3. Tylko 2/3 rekrutacji jest finalizowanych.
Rozpoczęcie poszukiwań nowego pracownika nie oznacza, że taki pracownik w końcu zostanie przyjęty. Zmiany decyzji menedżerów, korekty strategii firmy oraz bieżące warunki wewnątrz firmy powodują, że wcale nierzadko rozpoczęta już rekrutacja nie dochodzi do skutku i nikt nie otrzymuje propozycji pracy.
ShutterStock
4
4. A może jesteś na finałowej krótkiej liście?
Kiedy rozmowy z kandydatami wkraczają w decydującą fazę, firmy mają zwyczaj zostawiania sobie do wyboru trzech lub kilku najlepszych do końcowych rozmów. Podczas negocjacji warunków współpracy z najlepszym kandydatem, pozostali ze ścisłej czołówki trzymani są w gotowości na wypadek niepowodzenia rozmów z pierwotnie wytypowanym kandydatem.
ShutterStock
5
5. Dobre kontakty to Twój atut.
W wyborze kandydata kluczowe znaczenie mają wewnętrzne oceny i opinie w firmie, która chce zatrudnić nową osobę. Jeśli dysponujesz dobrym kontaktem w danej firmie, który może przekazać o Tobie dobrą opinię osobom decyzyjnym, warto to wykorzystać.
ShutterStock
6
6. Opinia o Tobie podąża za Tobą.
Znaną praktyką jest zasięganie przez rekruterów opinii o kandydacie u jego dawnych współpracowników. Zapewnisz sobie bezcenny kapitał na przyszłość, jeśli zadbasz, by Twoi byli koledzy i koleżanki z poprzedniej pracy mieli o Tobie dobre zdanie.
ShutterStock
7
7. Cokolwiek powiesz, może wrócić.
Masz albo będziesz miał na koncie wiele rozmów o pracę. Na jednej powiesz to, na innej powiesz inaczej. Ważne, żeby zachować w tym, co mówisz, elementarną wiarygodność. Wtedy nie będziesz musiał się bać, że rekruter dowie się od koleżanki po fachu o twoich opowieściach z poprzedniej rozmowy.
ShutterStock
8
8. Rozmowa kwalifikacyjna to nie psychoterapia.
Celem rozmowy o pracę jest dobre wzajemne rozpoznanie i ocena tylko w kontekście oferty pracy. Nie jest to dobre miejsce na poufne zwierzanie się, ani miejsce na refleksję o dotychczasowych wyborach zawodowych albo tym bardziej osobistych.
ShutterStock
9
9. Pamiętaj, że rekruter ma mnóstwo rozmów.
Kiedy nerwowo liczysz dni mijające od rozmowy kwalifikacyjnej miej świadomość, że rekruter przeprowadza mnóstwo takich rozmów, a ponadto ma wiele innych zadań do wykonania. Cierpliwie i taktownie pytaj co pewien czas o wynik oceny Twojej kandydatury, trzymając się umówionego sposobu kontaktu.
ShutterStock
10
10. Ma znaczenie, od kogo masz referencje.
Jak się pewnie domyślasz, referencje, które rekomendują Cię przyszłemu pracodawcy ważą tyle, ile znaczy ten, kto je wystawiał. Referencje od osoby lub firmy, która cieszy się zaufaniem rekrutera, dają Ci mocny atut. Możesz nawet nie otrzymać pracy, o którą się akurat ubiegasz, ale za to możesz otrzymać telefon w przyszłości z zapytaniem, czy nie jesteś zainteresowany inną ofertą.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję