W ciągu trzech lat znacznie wzrósł odsetek Polaków zagrożonych wypaleniem zawodowym. Najnowsze badanie pokazuje, że aż 78,3 proc. aktywnych zawodowo Polaków ma co najmniej jeden z czternastu badanych symptomów wypalenia zawodowego.

Wypalenie zawodowe - badanie 2024 i 2021

Aby zbadać poziom wypalenia zawodowego bierze się pod uwagę czternaście wskaźników. W badaniu przeprowadzonym przez UCE RESEARCH i platformę ePsycholodzy.pl zaledwie 5,6 proc. ankietowanych nie dostrzega żadnego z nich, a 6,1 proc. nie potrafi się określić w tej kwestii

Poprzednie badanie na ten temat było prowadzone trzy lata temu. Wówczas 65,3 proc. respondentów zauważało u siebie jakiś objaw. W tym czasie nastąpił więc wzrost o 13 p.p. – Znaczny wzrost odsetka osób z symptomami wypalenia zawodowego wskazuje na to, że wzrosło poczucie niepewności i stresu wśród aktywnych zawodowo Polaków. Świadczy to też o tym, że ludzie coraz bardziej martwią się o swoją stabilność finansową i przyszłość – zauważa Michał Murgrabia, jeden z twórców badania.

Wypalenie zawodowe - TOP 5 symptomów Polaków

Obecnie najwięcej osób zgłasza długotrwałe oraz silne poczucie zmęczenia lub wyczerpania i braku energii – 43,4 proc. Na drugim miejscu widać brak satysfakcji z pracy i motywacji do działania – 25,2 proc., a na trzecim – zwiększenie dystansu do pracy – 20,8 proc.. Dalej w zestawieniu plasuje się rozdrażnienie i niechęć do obowiązków zawodowych – 20,6 proc.. TOP5 zamyka zmniejszenie wydajności – 20,1 proc.

– Nie dziwi mnie, że ten problem dotyka blisko 80 proc. respondentów. Przyczyn należy szukać w kulturze stresu, ciągłych deadline’ach i nieustanej presji, by się wykazać – komentuje Michał Pajdak, jeden ze współautorów raportu z platformy ePsycholodzy.pl.

Spośród 14 wymienionych w ankiecie symptomów najwięcej osób wskazało długotrwałe i silne poczucie zmęczenia lub wyczerpania i braku energii, które trwa mimo odpoczynku i nie jest związane z żadną chorobą – 43,4 proc. – To pokazuje, że blisko połowa aktywnych zawodowo Polaków za dużo pracuje. Pracodawcy powinni to brać pod uwagę i stworzyć warunki, w których pracownicy mogą odpoczywać i dbać o swoje zdrowie. Kluczowe jest, by praca była dobrze zorganizowana, a pracownicy mieli przestrzeń na regenerację, nie tylko np. krótsze godziny pracy – mówi psycholog Michał Murgrabia.

Na drugim miejscu w tym zestawieniu jest brak satysfakcji z pracy i motywacji do działania – 25,2 proc., a na trzecim – zwiększenie dystansu do pracy – 20,8 proc.. – To wszystko może być związane z niskim wynagrodzeniem, brakiem rozwoju zawodowego czy uznania ze strony pracodawcy. Gdy pracownicy czują, że są niedoceniani, zaczynają tracić zaangażowanie, co właściwie negatywnie wpływa na całą firmę. W dłuższym okresie może to prowadzić do masowego odchodzenia z pracy, co dla pracodawców oznacza dodatkowe koszty związane z rekrutacją i szkoleniem nowych osób – alarmuje Michał Murgrabia.

Czwartą pozycję w rankingu ma rozdrażnienie i niechęć do obowiązków zawodowych – 20,6 proc.. A TOP5 zamyka zmniejszenie wydajności w wykonywanym zawodzie – 20,1 proc.. – Te problemy mogą prowadzić do obniżenia standardów, innowacyjności i dynamiki w pracy oraz wyższego wskaźnika rotacji w firmach. Wypaleni zawodowo pracownicy często szukają możliwości zmiany zajęcia, aby uciec od stresujących warunków – podkreśla Michał Pajdak.

Wypalenie zawodowe - co dalej?

Zadaniem Michała Pajdaka, problem będzie dalej narastał. – Współczesny tryb życia, szczególnie w dobie pracy zdalnej, sprawia, że granice między życiem prywatnym i zawodowym mocno zacierają się. Stała dostępność online i konieczność reagowania na wiadomości po godzinach pracy przyczyniają się do przemęczenia. Niedobory snu, brak ruchu, niewystarczająca ilość przerw czy relaksu mogą wyczerpywać zasoby psychiczne. Wiele osób odczuwa chroniczne zmęczenie wynikające z próby nadążenia za wszystkim – zwraca uwagę współautor badania.

Do tego ekspert dodaje, że pracodawcy powinni brać większą odpowiedzialność za utrzymywanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym swoich pracowników. – Mogą to robić poprzez wprowadzenie elastycznych godzin pracy i ograniczenie nadgodzin, aby pracownicy mieli czas na regenerację. Ponadto rolą pracodawcy jest zachęcanie do korzystania z urlopów i regularnych przerw w pracy, aby zapobiegać długotrwałemu przeciążeniu. Właściciele firm powinni racjonalnie planować zadania i cele, delegować obowiązki, wprowadzać rotację zadań – przekonuje Michał Pajdak.