Specjaliści branży IT już od dawna pozostają najbardziej pożądaną przez pracodawców grupą zawodową. Ponieważ mogą przebierać w ofertach, zatrudnienie ich, a także późniejsze utrzymanie w firmie, często stanowi nie lada wyzwanie. Wiele benefitów, takich jak dobra pensja czy podstawowe dodatki, są przez nich traktowane jako rzecz oczywista. Czym zatem może przekonać ich pracodawca? Międzynarodowy serwis z ofertami pracy MonsterPolska.pl przeprowadził pogłębione wywiady z 12 przedstawicielami branży IT. Oto jakie wnioski dla pracodawców z nich wynikają:
1. Interesujący projekt
Specjaliści IT bardzo dużą wagę przykładają nie tylko do firmy, ale przede wszystkim do projektu, w który będą zaangażowani. Pod pojęciem projektu mają na myśli zarówno to, co ma być zrobione, dobór technologii, ale także cele, jakie będzie spełniał i kto będzie jego beneficjentem. Lubią wyzwania, a sens ich pracy nadaje poczucie tworzenia czegoś unikalnego, użytecznego dla wielu ludzi. “Fakt, że jesteś częścią czegoś nowego, dużego, co nie powtórzy się szybko w przyszłości i zmieni życie wielu ludzi – to jest bardzo ważne i satysfakcjonujące” – mówi jeden z rozmówców. Dlatego ważną kwestią jest również to, aby widzieli rezultaty swojej pracy.
2. Samodoskonalenie
Jest to niezwykle ambitna grupa zawodowa. Mają potrzebę ciągłej nauki, rozwoju osobistego i samodoskonalenia. Chodzi nie tylko o własną satysfakcję, ale również chęć bycia na bieżąco z rozwojem technologii, nie danie się „przegonić” młodszym kolegom czy wreszcie własną wartość na rynku pracy. Dlatego cenią wszelkie formy szkoleń, możliwość udziału w ambitnych projektach, a także współpracę z ludźmi, od których mogą uczyć się nowych rzeczy.
3. Wolność tworzenia
Nie lubią ograniczeń i stereotypowego myślenia, nie chcą powielać narzuconych szablonów. Kluczowa jest dla nich możliwość dochodzenia do celu własnymi drogami. To ona sprawia, że czują się ważni dla firmy oraz, że w ich oczach praca nabiera znaczenia. Nie chcą czuć się jedynie trybikami w maszynie.
„Praca musi dawać spełnienie i poczucie dumy. To znaczy, że muszę pracować nad czymś co mnie osobiście interesuje, widzieć rezultaty oraz mieć możliwość wychodzenia z własnymi rozwiązaniami.” – deklaruje jeden z badanych przez MonsterPolska.pl.
4. Zróżnicowanie
Monotonia i powtarzalność pracy to częsty czynnik determinujący chęć zmiany pracodawcy. Wcześniej czy później dochodzą do punktu, w którym wiedzą wszystko o projekcie czy technologii i przestają się uczyć. Do tego momentu są lojalni, ale gdy to nastąpi, automatycznie otwierają się na nowe wyzwania i szukają możliwości dalszego rozwoju. „Im więcej wiem o projekcie czy technologii, tym silniejszą mam potrzebę zmiany i nowych wyzwań.” – to słowa jednego z rozmówców MonsterPolska.pl. Rozwiązaniem może być stworzenie im warunków do pracy na różnych projektach, w różnych technologiach czy w różnorodnych zespołach.
5. Zespół
Wbrew stereotypom pracownicy IT nie są izolującymi się introwertykami i dlatego bardzo cenią sobie towarzystwo kolegów z pracy – zwłaszcza takich, którzy ich inspirują i od których mogą się uczyć. Oprócz przyjemnej atmosfery i wsparcia, ważne jest, aby koledzy z pracy przykładali się do faktycznego rozwoju projektu.
6. Benefity
Świadczenia takie jak dobra pensja i podstawowe benefity (opieka zdrowotna, karnety na zajęcia sportowe itd.) są dla nich oczywiste na tyle, że nawet nie są wspominane w rozmowie. Wysoce oczekiwane są za to wewnętrzne i zewnętrzne szkolenia, a także elastyczne godziny pracy oraz możliwość pracy zdalnej.
7. Rekrutacja w social mediach
A jak skutecznie docierać do specjalistów IT w procesie rekrutacyjnym? Z badania MonsterPolska.pl wynika, że dla młodych pracowników (pierwsza i druga praca) częstym miejscem poszukiwania pracy są internetowe serwisy pracy. Tam zaglądają, gdy są niezadowoleni z aktualnego pracodawcy i chcą się rozejrzeć.
„Należy jednak pamiętać, że specjaliści branży IT to w dużym stopniu kandydaci pasywni, czyli tacy którzy nie zaglądają nigdzie, bo nie szukają aktywnie pracy. Nie muszą, to praca przychodzi do nich - przez znajomych, byłych współpracowników czy media społecznościowe. Kluczem do skutecznej rekrutacji jest dotarcie do tej właśnie grupy.” – mówi Bartosz Struzik z międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl
Dlatego z myślą o pracownikach IT MonsterPolska.pl wprowadził specjalistyczne narzędzia rekrutacyjne. Należy do nich Social Job Ads, czyli targetowana reklama ofert pracy w mediach społecznościowych. Wyświetla się ona tylko użytkownikom spełniającym określone przez pracodawcę kryteria. Krok dalej idzie TalentBin. Jest to internetowa wyszukiwarka talentów IT z całego świata. Jej silnik agreguje ogólnodostępne dane zostawiane przez pracowników IT w branżowych serwisach społecznościowych, po czym dostarcza je pracodawcy, który może nawiązać kontakt z wybranym kandydatem (do wyboru ma on 300 mln profili). Co więcej, jeśli prowadzimy wiele rekrutacji, takie narzędzie pomoże nam w usystematyzowaniu wszystkich procesów.