statystyki

Urzędnik może odmówić zgody na pracę po godzinach

autor: Artur Radwan26.11.2015, 16:00
urzędnik

Pracownicy urzędów państwowych mają określony czas pracy.źródło: ShutterStock

Jestem zatrudniona w Kancelarii Prezydenta. Przełożony polecił mi, abym została po godzinach, ale nie mogę sobie na to pozwolić. Mąż jest w delegacji, więc to ja muszę odbierać z przedszkola trzyletnią córeczkę. Czy w takiej sytuacji mogę odmówić wykonania polecenia – pyta pani Agnieszka.

Tak. Zgodnie z nowelizacją z 2010 r. ustawy o pracownikach urzędów państwowych szef urzędu musi uzyskać zgodę pracownika opiekującego się dzieckiem, aby ten został w pracy po godzinach. Wcześniej obowiązywał bezwzględny zakaz zlecania dodatkowej pracy urzędniczkom opiekującym się małymi dziećmi i osobami wymagającymi stałej opieki. Nawet za ich zgodą pracodawca nie mógł im zlecić pozostania po godzinach. Po zmianach zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą sami decydować o tym, czy chcą dłużej zostać w pracy. Pracownicy urzędów państwowych mają jednak określony czas pracy. Nie może on przekraczać 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin tygodniowo. W uzasadnionych przypadkach może zostać wydłużony do 12 godzin. Jeśli jest taka potrzeba, urzędnicy muszą też pracować w nocy, święta i niedziele. Tych wyjątków nie stosuje się do kobiet w ciąży.


Pozostało jeszcze 42% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane