statystyki

Kierowcy autobusów w potrzasku. Zapłacą za przewinienia, na które nie mają wpływu

autor: Karolina Topolska05.11.2015, 09:41; Aktualizacja: 05.11.2015, 10:10
Za jedno przewinienie (w postaci przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut) kierowca może zostać ukarany grzywną w wysokości 150 zł.

Za jedno przewinienie (w postaci przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut) kierowca może zostać ukarany grzywną w wysokości 150 zł.źródło: ShutterStock

Inspekcja Transportu Drogowego: do sądu wpłynęły wnioski o ukaranie kierowców, bo nie korzystają z ustawowych odpoczynków. Związkowcy: rozkład czasu pracy ustala pracodawca i to on ponosi za to winę

Zgodnie z art. 31b ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.) kierowcy wykonującemu regularny przewóz drogowy osób na trasie do 50 km przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze 30 minut, gdy łączny dzienny czas prowadzenia pojazdu wynosi od 6 do 8 godzin (powinien ją wykorzystać przed upływem 6 godzin prowadzenia pojazdu). Przerwa ta powinna wynosić 45 minut, gdy łączny dzienny czas prowadzenia pojazdu przekracza 8 godzin. Mogą być one dzielone na okresy krótsze i wykorzystywane w czasie prowadzenia pojazdu zgodnie z obowiązującym kierowcę rozkładem jazdy, pod warunkiem że jeden z odpoczynków trwa co najmniej 15 minut. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury w interpretacji z 22 października 2008 r. (nr MR/869429/2008) wskazuje, że kierowcy autobusu oprócz powyższych odpoczynków należy się dodatkowa 15-minutowa przerwa z art. 6 ust. 3 ustawy, gdy kierowca pracuje co najmniej 6 godzin.

Za jedno przewinienie (w postaci przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut) kierowca może zostać ukarany grzywną w wysokości 150 zł. W razie wielu naruszeń kwoty kar są sumowane. Kierowcy MZA obawiają się, że w ich przypadku mogą one sięgnąć nawet 750 zł i więcej. A to już dla nich istotne obciążenie, zważywszy, że stawki ich wynagrodzeń nie są wysokie.

Urząd reaguje

Mazowiecki wojewódzki inspektor transportu drogowego (MWITD) na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.) nałożył na MZA karę pieniężną w drodze decyzji administracyjnej (od której przewoźnik odwołał się do generalnego inspektora transportu drogowego), natomiast w przypadku kierowców – pracowników MZA, którzy w ocenie MWITD naruszyli wymagane okresy przerw – skierował wnioski do sądu o ich ukaranie w trybie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (ustawy z 24 sierpnia 2001 r.; t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 395 ze zm.).

– Na kierowców nie zostały nałożone mandaty karne, ponieważ Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) kontroluje czas prowadzenia pojazdów i odpoczynków nawet rok do tyłu, natomiast mandatem karnym można ukarać tylko do dziewięćdziesięciu dni wstecz. W związku z tym zostały skierowane wnioski o ukaranie do sądu – wskazuje Adam Bielakowski, zastępca MWITD.


Pozostało jeszcze 83% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • kierowca komunikacji miejskiej(2015-11-10 21:57) Zgłoś naruszenie 00

    Jest to ciekawy temat zajmowałem się tym tematem 2 lata temu z Biura Prawnego Głównego Inspektoratu Biura Prawnego ITD otrzymałem odpowiedz z uwzględnieniem Regulaminu wewnętrznego MZA, jak powinny być uwzględnione przerwy w karcie drogowej kierowcy. "Przechodząc szczegółowych zagadnień poruszonych piśmie, organ: wyjaśnia, że jeżeli regulamin wewnętrzny przewiduje dla kierowcy wykonywanie obowiązkowo czynności, które są zakwalifikowane przez ustawę o transporcie drogowym jako czas pracy kierowcy to w takim przypadku należy w karcie drogowej uwzględnić dodatkowy czas przeznaczony na odebranie przerwy." ten czas nie jest uwzględniony w kartach drogowych kierowcy. Powinno zadać się pytanie Dlaczego ITD wymierza kary kierowcy kiedy pracodawce nie przestrzega przepisów?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane