statystyki

Jedna nagana nie wyklucza drugiej

autor: Krzysztof Berger21.05.2015, 09:02; Aktualizacja: 21.05.2015, 09:18
rekrutacja, praca, pracownik

Pracodawca musi wysłuchać pracownika przed nałożeniem na niego kary porządkowej. Obowiązek taki wynika wprost z art. 109 par. 2 kodeksu pracyźródło: ShutterStock

Pracodawca może ją nałożyć za zawyżenie liczby nadgodzin i nie ma znaczenia, że wypłacił wynagrodzenie za te przepracowane. W tym samym dniu może ukarać podwładnego też za korzystanie z internetu w pracy

W ciągu jednego dnia otrzymałam dwie nagany. Czy pracodawca może nałożyć na pracownika karę nagany za wpisanie godzin nadliczbowych niezgodnie ze stanem faktycznym? W firmie, w której pracuję, godziny przepracowane rozliczane są na podstawie systemu czasowego. W zakładzie używamy kart magnetycznych, które rejestrują wejścia i wyjścia z pracy. I tak np. wpisałam na formularzu, że miałam cztery godziny nadliczbowe, a wyszłam po trzech. Zaznaczę, że pracodawca nie wypłacił mi nadgodzin za cztery godziny, tylko za trzy, tak jak wynikało z systemu karty. Chodzi tylko o błąd w formularzu nadgodzin. Czy to jest podstawa do nagany? I druga nagana – za korzystanie z internetu w celach prywatnych. Czy słuszna?

Z przedstawionej przez czytelniczkę sytuacji wynika, że została ukarana naganą dwukrotnie, a każda z kar została wymierzona za inne przewinienie. To, czy kara została nałożona w każdym z tych przypadków słusznie, należy rozpatrywać oddzielnie.

Zgodnie z art. 108 par. 1 kodeksu pracy (dalej: k.p.), za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować karę upomnienia lub karę nagany.

Nałożenie kary porządkowej na pracownika nie może następować jednak w sposób całkowicie dowolny. Każdy taki przypadek powinien zostać uprzednio przez pracodawcę indywidualnie i wszechstronnie rozważony. Pracodawca jest do tego zobowiązany na podstawie art. 111 k.p., zgodnie z którym, przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.

Może to pomyłka


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane