Widocznym pesymizmem wykazali się mieszkańcy metropolii – blisko 54,5% nie spodziewa się w tym roku bonusu pieniężnego. Ci zaś, którzy oczekują wypłaty dodatkowego wynagrodzenia w przeważającej większości prognozują, że jego wysokość będzie zbliżona do premii wypłaconej za 2012 r. Tendencja ta jest obecna w badaniach różnych grup ankietowanych. To znaczy, że bez względu na parametry takie jak: wiek, wykształcenie, poziom wynagrodzenia, czy miejsce zamieszkania, jeśli spodziewamy się premii za 2013 rok, to nie większej, ale takiej samej, jak w roku ubiegłym.
Badanie wykazało również, że mniejsze oczekiwania mają kobiety niż mężczyźni. Wśród ankietowanych aż 61,1% kobiet nie spodziewa się premii, podczas gdy wśród mężczyzn grono pesymistów wyniosło jedynie 47,4%.
- Premie roczne otrzymują głównie menedżerowie wyższego szczebla oraz pracownicy funkcji sprzedażowych. W tych grupach zawodowych pracuje więcej mężczyzn, niż kobiet i z tego wynika różnica w poziomie oczekiwań każdej z płci. Stanowiska najbardziej sfeminizowane nie są zbyt często obejmowane gwarancjami premii, stąd umiarkowane oczekiwania kobiet biorących udział w badaniu –powiedział Tomasz Hanczarek Prezes Work Service S.A.
Z nadzieją w przyszłość patrzą osoby dopiero rozpoczynające karierę zawodową (25-34 lata) – blisko połowa ankietowanych spodziewa się premii, a także pracownicy o stosunkowo ustabilizowanej sytuacji zawodowej (35-44 lata) – ponad 35% badanych ma nadzieję na premię. Z przeprowadzonej analizy wynika także, że osoby zarabiające najmniej nie oczekują dodatkowego wynagrodzenia za przepracowany rok ponieważ firma, w której pracują nie wypłaca premii rocznych. W przypadku wynagrodzenia powyżej 2 tys. netto, oczekiwania pracowników rosną. Blisko 30% osób zarabiających 2-3 tys. netto oczekuje premii, a wśród osób otrzymujących wynagrodzenie w wysokości 3-4 tys. premii spodziewa się już ponad 60% badanych.
- Wysokość premii jest równa zazwyczaj 50-100 proc. miesięcznego wynagrodzenia pracownika. Zdarza się, że niektórzy menedżerowie lub sprzedawcy otrzymują równowartość kilku miesięcznych pensji. Warto jednak zauważyć, że poza spółkami skarbu państwa i wyższymi stanowiskami premie roczne nie są tak popularne w Polsce, jak w rozwiniętych gospodarkach Europy Zachodniej, a przede wszystkim w USA – wyjaśnia Krzysztof Inglot Dyrektor Działu Rozwoju Rynków w Work Service S.A.
System płacowy w Polsce opiera się przede wszystkim na wynagradzaniu pracowników na podstawie płacy zasadniczej. Coraz częściej jednak przedsiębiorstwa włączają do systemów wynagrodzeń dodatkowe bonusy w postaci premii okresowych. Częstotliwość wypłacania premii może być kwartalna, roczna, lub rzadziej - miesięczna. Warunki przyznawania premii definiuje regulamin danego przedsiębiorstwa lub wewnętrzne procedury HR.
Zasadniczym celem przyznawania premii jest zmotywowanie pracowników do efektywniejszej pracy. Ze względu na uznaniowy charakter przyznawania premii, a także stosunkowo duże uzależnienie decyzji od ogólnej kondycji finansowej przedsiębiorstwa, można się zastanawiać, czy premie okresowe zawsze stanowią skuteczne narzędzie motywacyjne.
- Premie okresowe są szeroko stosowane na stanowiskach sprzedażowych. Wówczas wyniki wykonanej w danym okresie pracy, mogą przełożyć się na podsumowanie roczne i decyzję o przyznaniu premii za przepracowany rok. Nasze doświadczenia pokazują, że pomimo subiektywnego charakteru przyznania premii pieniężnych, dodatkowe wynagrodzenie motywuje pracowników do dalszej pracy w danym przedsiębiorstwie. Pracownik doceniony w ten sposób rzadziej szuka wyzwań zawodowych u innego pracodawcy – podsumowuje Krzysztof Inglot.
Badania przeprowadzone dla Work Service S.A. przez Instytut Badań Homo Homini na reprezentatywnej próbie N=1100 dnia 8.11.2013 r.