Przewoźnicy korzystający z usług maszynistów pracujących na wielu etatach będą wiedzieć, czy zatrudniani przez nich pracownicy nie są przemęczeni.
Obowiązujące od wczoraj zmiany w ustawie z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2007 r. nr 16, poz. 94, z późn. zm.) wprowadziły rozwiązania umożliwiające prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) identyfikację przypadków naruszeń czasu pracy przez osoby kierujące pociągami.
Zgodnie z nowymi przepisami maszyniści będą mieli obowiązek niezwłocznego informowania pracodawcy na piśmie o świadczeniu pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego, zarządcy lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy.
Pracownik złoży takie oświadczenie w dniu rozpoczęcia pracy lub świadczenia usług, a następnie w każdym przypadku podjęcia albo zaprzestania wykonywania czynności maszynisty. Powinno ono zawierać informację dotyczącą przeciętnej tygodniowej liczby godzin prowadzenia pociągu lub innego pojazdu kolejowego u innego przewoźnika.
Deklarację maszynisty przewoźnik kolejowy lub zarządca przekazuje prezesowi UTK nie później niż w terminie 14 dni od jej otrzymania.
– W przypadku uchylania się przez pracownika od złożenia oświadczenia bądź zawarcia w nim informacji niezgodnych ze stanem faktycznym prezes UTK będzie mógł nałożyć na niego karę grzywny – wyjaśnia Andrzej Maseel, wiceminister transportu, w odpowiedzi na interpelację posła Stanisława Szweda (PIS).
Ponadto wiceminister informuje, że przedsiębiorcy zatrudniający bądź korzystający z usług maszynistów na postawie umów cywilnoprawnych będą mieć 2 miesiące na przekazanie prezesowi UTK złożonych przez nich oświadczeń.
Dodatkowo nowe przepisy zobowiązują pracowników kolejowych do niezwłocznego powiadomienia pracodawcy o okolicznościach dotyczących ich stanu zdrowia mających wpływ na zdolność prawidłowego realizowania przez nich ich obowiązków.
Etap legislacyjny
Weszło w życie 6 października 2013 r.