Szef urzędu nie może zmusić pracownika wychowującego dziecko lub opiekującego się starszą osobą, by został dłużej w pracy. Musi na to uzyskać jego zgodę. Za pracę po godzinach nie przysługuje rekompensata.
W administracji publicznej urzędnicy są zatrudniani na podstawie kilku ustaw. W rządowej najczęściej stosuje się ustawę o służbie cywilnej, w innych urzędach centralnych mają zastosowanie przepisy o pracownikach urzędów państwowych, a w jeszcze innych o pracownikach samorządowych. W efekcie w poszczególnych urzędach inaczej jest m.in. rozliczany dodatkowy czas pracy lub sposób zatrudnienia. Jednak przy okazji zmian przepisów dochodzi do ujednolicania przynajmniej części przepisów wspomnianych ustaw.
Za przykład mogą posłużyć wprowadzone przed dwoma laty zmiany dotyczące dodatkowej pracy dla pracowników urzędów państwowych. Została ona dostosowana do pozostałych pracowników administracji państwowej.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Kiedy i w jakim wymiarze urzędnik może zostać po godzinach
W pełnej wersji artykułu:
- Jak określony jest czas pracy urzędników
- W jaki sposób poświadczyć opiekę nad dzieckiem
- Jak wygląda czas pracy korpusu służby cywilnej
- Jak nalicza się nadgodziny