statystyki

Kiedy telepraca, a kiedy home office? Praktyczne aspekty pracy poza biurem

autor: Robert Stępień, Agnieszka Nicińska07.06.2019, 07:00
Telepraca, praca, pracownik, praca w domu (fot. shutterstock.com)

Telepraca, praca, pracownik, praca w domu (fot. shutterstock.com)

Wykonywanie przez pracownika pracy z domu może zostać zorganizowane w różny sposób – albo jako telepraca w rozumieniu kodeksowym, albo jako inna forma świadczenia pracy spoza biura niespełniająca przesłanek do uznania jej za telepracę (popularnie określana jako home office, praca z domu czy praca zdalna).

Ustawowo...

Pierwsze z rozwiązań – telepraca – zostało szczegółowo uregulowane w kodeksie pracy. Zgodnie z nim telepraca powinna być stosowana w sytuacjach, gdy praca jest wykonywana regularnie poza zakładem pracy, a pracownik przekazuje pracodawcy wyniki swojej pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Najwięcej wątpliwości budzi owa „regularność”. W naszej ocenie może ona oznaczać nie tylko wykonywanie pracy z domu w sposób cykliczny (a więc np. w każdy piątek), ale również w sposób względnie stały i powtarzalny (np. siedem dni w miesiącu – bez sprecyzowania, o jakie dni konkretnie chodzi). Aby uniknąć wątpliwości, rekomendujemy skonkretyzować tę kwestię w porozumieniu bądź w regulaminie telepracy obowiązującym u pracodawcy (patrz też D4–5).

Jak wprowadzić telepracę w firmie

Efekty pracy przy wykorzystaniu telepracy muszą być przekazywane pracodawcy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Za takie można w szczególności uznać służbową pocztę elektroniczną bądź telefon. Pracownik może zdecydować się również na udostępnienie dokumentów na wspólnym dysku sieciowym firmy. Zasady dotyczące wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej warto również szczegółowo określić w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź w regulaminie telepracy. Pozwoli to ograniczyć ryzyko ewentualnego sporu z pracownikiem co do tego, w jaki sposób wyniki pracy mają być raportowane.

...lub bez podstawy prawnej


Pozostało 92% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane