statystyki

Kiedy telepraca, a kiedy home office? Praktyczne aspekty pracy poza biurem

autor: Robert Stępień, Agnieszka Nicińska07.06.2019, 07:00
Telepraca, praca, pracownik, praca w domu (fot. shutterstock.com)

Telepraca, praca, pracownik, praca w domu (fot. shutterstock.com)

Wykonywanie przez pracownika pracy z domu może zostać zorganizowane w różny sposób – albo jako telepraca w rozumieniu kodeksowym, albo jako inna forma świadczenia pracy spoza biura niespełniająca przesłanek do uznania jej za telepracę (popularnie określana jako home office, praca z domu czy praca zdalna).

Ustawowo...

Pierwsze z rozwiązań – telepraca – zostało szczegółowo uregulowane w kodeksie pracy. Zgodnie z nim telepraca powinna być stosowana w sytuacjach, gdy praca jest wykonywana regularnie poza zakładem pracy, a pracownik przekazuje pracodawcy wyniki swojej pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Najwięcej wątpliwości budzi owa „regularność”. W naszej ocenie może ona oznaczać nie tylko wykonywanie pracy z domu w sposób cykliczny (a więc np. w każdy piątek), ale również w sposób względnie stały i powtarzalny (np. siedem dni w miesiącu – bez sprecyzowania, o jakie dni konkretnie chodzi). Aby uniknąć wątpliwości, rekomendujemy skonkretyzować tę kwestię w porozumieniu bądź w regulaminie telepracy obowiązującym u pracodawcy (patrz też D4–5).

Jak wprowadzić telepracę w firmie

Efekty pracy przy wykorzystaniu telepracy muszą być przekazywane pracodawcy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Za takie można w szczególności uznać służbową pocztę elektroniczną bądź telefon. Pracownik może zdecydować się również na udostępnienie dokumentów na wspólnym dysku sieciowym firmy. Zasady dotyczące wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej warto również szczegółowo określić w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź w regulaminie telepracy. Pozwoli to ograniczyć ryzyko ewentualnego sporu z pracownikiem co do tego, w jaki sposób wyniki pracy mają być raportowane.

...lub bez podstawy prawnej


Pozostało jeszcze 92% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane