Zdjęcie pracownika w folderze reklamowym to dla pracodawcy podwójny dylemat

autor: Leszek Jaworski17.11.2018, 19:00
Zawarcie umowy z pracownikiem na rozpowszechnianie jego wizerunku oznacza domniemaną na to zgodę.

Zawarcie umowy z pracownikiem na rozpowszechnianie jego wizerunku oznacza domniemaną na to zgodę.źródło: ShutterStock

Zawarcie umowy z pracownikiem na rozpowszechnianie jego wizerunku oznacza domniemaną na to zgodę. Nie wyłącza to jednak jego prawa do wycofania tego zezwolenia w przyszłości. Przeciwne zastrzeżenie w kontrakcie byłoby niezgodne z prawem. Przed publikacją podobizny pracownika w folderze trzeba mieć także jego zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Również i w tym przypadku może on ją wycofać. 

– Witam państwa na spotkaniu poświęconym folderom reklamowym naszego sklepu – rozpoczął zebranie prezes Kazimierz Dworczyk. – Na wstępie Anna Kowalska, dyrektorka działu marketingu, przedstawi nam plany dotyczące tego folderu – zagaił.

– W folderze zaprezentowane będą zdjęcia naszego sklepu, podstawowy asortyment – zaczęła referować Anna Kowalska.

– A czy w ulotce będą zdjęcia załogi sklepu? – przerwał jej wypowiedź radca prawny Antoni Kwaśniak.

– Tak – odpowiedziała dyrektorka.

– No właśnie, chciałbym, abyśmy właśnie tę kwestię omówili na dzisiejszym spotkaniu – stwierdził prezes. – Plany są takie, że w prospekcie reklamowym mają pojawić się zdjęcia najlepszych sprzedawców.

– Ilu to będzie pracowników? – spytał Kazimierz Dworczyk.

– Około dziesięciu – odpowiedziała szybko kadrowa spółki Maria Pisarska.

– Czy trzeba uzyskać zgodę pracowników na rozpowszechnianie ich wizerunku? – spytał prezes.

– Zacznę od tego, że wizerunek, podobnie jak m.in. zdrowie, cześć, nazwisko lub pseudonim czy tajemnica korespondencji, należy do dóbr osobistych pra cownika, które podlegają ochronie. Dlatego również wizerunek powinien być w odpowiedni sposób chroniony, zwłaszcza na gruncie kodeksu pracy, kodeksu cywilnego, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także przepisów o ochronie danych osobowych. Co do zasady, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim nie można rozpowszechniać cudzego wize runku bez zgody osoby na nim przedstawionej – wyjaśnił radca prawny.

co na to prawo? rada 1

– No dobrze, ale jak rozumieć rozpowszechnianie? Jest na to jakaś definicja? – spytał prezes. – A może pod to pojęcie nie podpada sporządzenie folderu i udostępnienie go w sklepie?


Pozostało 92% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane