Kupiłam czajnik w supermarkecie – opowiada pani Ewa z Warszawy. – A że zakupu dokonałam, robiąc większe zakupy spożywcze, z rozpędu wyrzuciłam paragon zaraz po rozpakowaniu toreb. I to był błąd, bo po kilku dniach czajnik przestał działać. Powinnam go zwrócić do sklepu, ale nie mam paragonu. Czy mogę oczekiwać od supermarketu, że przyjmie wadliwą rzecz mimo braku potwierdzenia zakupu?
Tak, reklamacja bez paragonu jest jak najbardziej możliwa. Pani Ewa będzie jednak musiała w jakikolwiek inny sposób uprawdopodobnić, że ten konkretny wadliwy czajnik kupiła w tym konkretnym supermarkecie. Bo choć zwyczajowo sklepy oczekują od nas w takich sytuacjach paragonu, jego brak nie może być przyczyną odmowy reklamacji. Przypomniał o tym niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska.
Reklama
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko tej sieci, bo firma umieszczała na paragonach informację, że są one niezbędne do reklamacji. Tymczasem – zdaniem urzędu – paragon jest tylko jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki można przedstawić sprzedawcy, zgłaszając wadliwy towar. Gdy paragonu nie ma, takim dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków. Postępowanie sieci handlowej było niewłaściwe, bo wprowadzało klientów w błąd, a nawet mogło skłaniać ich do rezygnacji z przysługującego im prawa do reklamacji towarów wadliwych, jeśli paragonu nie mieli.

Reklama
Warto wiedzieć, że po interwencji urzędu sieć wycofała się z umieszczania zakwestionowanego napisu, a w zamian za to przez dwa lata na kwitkach z tej firmy czytać będziemy, że „Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”.
Reasumując – pani Ewa powinna się zastanowić, w jaki inny sposób jest w stanie udokumentować zakup, i nie rezygnować pochopnie z przysługujących jej praw ani ustawiać się na przegranej pozycji. Sklepy mają obowiązek archiwizowania transakcji, więc w razie wątpliwości sprzedawca łatwo odnajdzie paragon. Nowe kasy fiskalne zapisują wszystkie transakcje automatycznie.
Podstawa prawna
Art. 3851 par. 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121).