statystyki

Także bez paragonu można złożyć reklamację w sklepie

autor: Małgorzata Raczkowska25.05.2015, 08:37; Aktualizacja: 25.05.2015, 08:54
Reklamacja bez paragonu jest jak najbardziej możliwa.

Reklamacja bez paragonu jest jak najbardziej możliwa.źródło: ShutterStock

Kupiłam czajnik w supermarkecie – opowiada pani Ewa z Warszawy. – A że zakupu dokonałam, robiąc większe zakupy spożywcze, z rozpędu wyrzuciłam paragon zaraz po rozpakowaniu toreb. I to był błąd, bo po kilku dniach czajnik przestał działać. Powinnam go zwrócić do sklepu, ale nie mam paragonu. Czy mogę oczekiwać od supermarketu, że przyjmie wadliwą rzecz mimo braku potwierdzenia zakupu?

Tak, reklamacja bez paragonu jest jak najbardziej możliwa. Pani Ewa będzie jednak musiała w jakikolwiek inny sposób uprawdopodobnić, że ten konkretny wadliwy czajnik kupiła w tym konkretnym supermarkecie. Bo choć zwyczajowo sklepy oczekują od nas w takich sytuacjach paragonu, jego brak nie może być przyczyną odmowy reklamacji. Przypomniał o tym niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko tej sieci, bo firma umieszczała na paragonach informację, że są one niezbędne do reklamacji. Tymczasem – zdaniem urzędu – paragon jest tylko jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki można przedstawić sprzedawcy, zgłaszając wadliwy towar. Gdy paragonu nie ma, takim dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków. Postępowanie sieci handlowej było niewłaściwe, bo wprowadzało klientów w błąd, a nawet mogło skłaniać ich do rezygnacji z przysługującego im prawa do reklamacji towarów wadliwych, jeśli paragonu nie mieli.


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • noja(2015-05-26 09:11) Zgłoś naruszenie 00

    wymaganie paragonu przy składaniu reklamacji to klauzula niedozwolona wpisana na listę UOKiK

    Odpowiedz
  • czyt(2015-05-26 16:50) Zgłoś naruszenie 00

    W takim razie, skąd wiadomo kiedy czajnik został zakupiony i czy nie jest już jeszcze objęty gwarancją / rękojmią?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane