statystyki

Prawo konsumenckie może pomóc w ochronie danych

autor: Mirosław Gumularz, Maciej Kawecki28.04.2015, 07:36; Aktualizacja: 28.04.2015, 07:37
W obecnym stanie prawnym brak jest realnych i efektywnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych

W obecnym stanie prawnym brak jest realnych i efektywnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowychźródło: ShutterStock

O stopniu przestrzegania obowiązków prawnych decyduje w znacznym stopniu poziom restrykcyjności represji, przewidywanych w razie ich naruszenia

W obecnym stanie prawnym brak jest realnych i efektywnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1182 – dalej: u.o.d.o.). Oprócz rzadko egzekwowanych sankcji karnych pociągnięcie administratora danych (lub innego podmiotu odgrywającego rolę w procesie przetwarzania danych osobowych) do jakiejkolwiek odpowiedzialności – np. finansowej – wiąże się z długotrwałą procedurą sądową. Jednocześnie nakładane kary nie mają waloru odstraszającego, w porównaniu do tych stosowanych np. w prawie konsumenckim. Czym jest bowiem dla przedsiębiorcy kara w wysokości 5 tys. zł za naruszenie zasad ochrony danych, w porównaniu z odpowiedzialnością przewidzianą za naruszenie praw konsumentów, mogącą osiągnąć wysokość nawet 10 proc. jego rocznych przychodów?


Pozostało 50% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane