Rekomendować to inaczej sugerować, polecać, zalecać. To właśnie robi producent produktu umieszczając na jego opakowaniu informację o cenie rekomendowanej. Dystrybutor nie musi się do tego zalecenia stosować.
Kwestia ta budzi u konsumentów sprzeciw.
- Dlaczego mam płacić więcej skoro na opakowaniu jest informacja o niższej cenie – zastanawia się Pani Barbara.
Niestety, jeżeli cena umieszczona pod produktem jest tożsama z ceną przy kasie, klient nie ma podstaw do skarg. To dystrybutor decyduje, ile w jego sklepie dana rzecz będzie kosztować. Musi jednak o tym poinformować klienta w odpowiedni sposób, czyli poprzez widoczne umieszczenie ceny na sklepowych pułkach. Konsument, który uważa że ceny są za wysokie może korzystać z usług innego sklepu.
Producent nie ma żadnych możliwości prawnych by egzekwować od dystrybutora uznawania i stosowania rekomendowanych przez niego cen. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje na swojej stronie, że „ustalanie między producentem a dystrybutorem docelowych cen jest co do zasady sprzeczne z prawem konkurencji”.
Rozróżnia się następujące rodzaje cen: sztywne, minimalne, rekomendowane, maksymalne.
Sztywne są odgórnie określone. Minimalna i maksymalna wskazują dolną lub górną kwotę, jaką można ustalić za dany produkt. Jak informuje UOKIK wskazywanie cen sztywnych i minimalnych jest zakazane. Podczas gdy ceny maksymalne i rekomendowane uważa się za „mniej szkodliwe dla konkurencji”. Prawo dopuszcza ich stosowanie ale tylko gdy udział w rynku producenta lub dystrybutora nie jest wyższy niż 30%. Złamanie tego przepisu powoduje przeprowadzenie indywidualnej analizy przez Urząd.