Organem odpowiedzialnym za przedłożenie rządowi projektu nowelizacji ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu oraz niektórych innych ustaw jest minister koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak.
Dostęp sądu do wyników kontroli operacyjnej. Nowe uprawnienia i obowiązki służb
Celem projektowanych rozwiązań jest uzupełnienie już istniejących kompetencji sądu do nadzoru nad prowadzeniem kontroli operacyjnej przez służby specjalne. Ustawowe ich rozszerzenie będzie dotyczyło wszystkich służb - ABW, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego - które mają prawo do kontroli operacyjnej.
Rząd chce, by w projekcie zapisany był dostęp sądu do wyników kontroli operacyjnej - nawet jeśli nie uzyskano dzięki niej dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania. O wynikach kontroli po jej zakończeniu oprócz sądu ma być informowany przez szefa służby prokurator krajowy.
Sąd ma też uzyskać uprawnienie, by podczas kontroli operacyjnej, na którą wydał zgodę, żądać informacji o jej przebiegu, ale też zdecydować w każdym momencie o jej przerwaniu. Na takie postanowienie sądu ma przysługiwać szefowi służby oraz prokuratorowi krajowemu możliwość zażalenia.
Modernizacja nadzoru nad służbami specjalnymi. Konieczność zmian po latach
W projekcie będzie też inne uprawnienie sądu - dostęp do informacji o zniszczeniu materiałów z kontroli operacyjnej, które nie stanowią informacji potwierdzającej zaistnienie przestępstwa lub nie są istotne dla bezpieczeństwa narodowego. Szef służby będzie musiał niezwłocznie poinformować sąd i prokuratora krajowego o ich zniszczeniu.
Uzasadniając proponowane zmiany rząd przypomniał, że obecne standardy nadzoru nad służbami specjalnymi i kontrolą operacyjną sięgają początku lat 90. XX wieku. Są w tych przepisach obszary nieobjęte sądowym nadzorem, "którego sprawowanie jest uzasadnione w demokratycznym państwie prawnym" - zaznaczył rząd w dokumencie.
Obecnie dwa warszawskie sądy okręgowe - cywilny i wojskowy decydują o zarządzeniu albo przedłużeniu kontroli operacyjnej, mają też prawo do zatwierdzania kontroli operacyjnej służb zarządzonej w trybie niecierpiącym zwłoki.
Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na uzyskiwaniu i utrwalaniu treści rozmów prowadzonych przy użyciu środków technicznych, w tym za pomocą sieci telekomunikacyjnych; uzyskiwaniu i utrwalaniu obrazu lub dźwięku osób z pomieszczeń, środków transportu lub miejsc innych niż miejsca publiczne; uzyskiwaniu i utrwalaniu treści korespondencji, w tym korespondencji prowadzonej za pomocą środków komunikacji elektronicznej; uzyskiwaniu i utrwalaniu danych zawartych w informatycznych nośnikach danych, telekomunikacyjnych urządzeniach informatycznych i teleinformatycznych; uzyskiwaniu dostępu i kontroli zawartości przesyłek.(PAP)