Sejm zakończył prace nad nowelizacją kodeksu postępowania cywilnego dotyczącą Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych (PI). We wtorek posłowie przyjęli wszystkie poprawki zaproponowane przez Senat, w tym zmianę ujednolicającą termin wejścia w życie przepisów dotyczących PI. Oznacza to, że obecnie na podpis prezydenta czekają dwie nowelizacje: k.p.c. oraz kodeksu postępowania karnego.
Nowa funkcjonalność
Obecnie jedynie sądy mogą przesyłać dokumenty drogą elektroniczną. Strony postępowania oraz pełnomocnicy nie mają takiej możliwości. Od 1 czerwca 2026 r. za pośrednictwem PI pisma procesowe będą mogli składać adwokaci, radcowie prawni, rzecznicy patentowi, Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej oraz prokuratorzy. Docelowo z portalu będą mogły korzystać również strony postępowania. Forma elektroniczna będzie jednak dobrowolna – nadal będzie można składać dokumenty w tradycyjny sposób, czyli w biurze podawczym sądu lub za pośrednictwem operatora pocztowego.
Zgodnie z nowymi przepisami dokumenty przesyłane przez PI będą musiały być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym lub – w przypadku prokuratorów – zaawansowanym podpisem elektronicznym wydawanym w ramach prokuratury. Droga internetowa nie będzie dostępna w przypadku pism składanych do Sądu Najwyższego, który nie korzysta z PI, ani w postępowaniach wieczystoksięgowym i rejestrowym – co wynika ze specyfiki tych postępowań.
Nie wszyscy prawnicy są na portalu
Kolejną zmianę zakłada skierowany niedawno do Sejmu, a przygotowany przez Senat projekt nowelizacji ustawy o rzecznikach patentowych. Celem nowelizacji jest umożliwienie także tym prawnikom korzystania z PI. O wprowadzenie tych zmian od dawna zabiegała Polska Izba Rzeczników Patentowych.
Obecnie rzecznicy patentowi nie mogą założyć konta w portalu ani odbierać pism w sprawach, w których występują jako pełnomocnicy procesowi przed sądami. Jednym z warunków założenia konta jest bowiem podanie numeru PESEL. Tymczasem dane rzeczników patentowych, z których korzysta portal, pochodzą z listy prowadzonej przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, na której numer PESEL nie jest zamieszczany.
Aby usunąć tę niespójność, projekt przewiduje rozszerzenie zakresu danych zamieszczanych na liście rzeczników patentowych o numer PESEL. Przewiduje także uwzględnienie tego numeru w systemie teleinformatycznym obejmującym rzeczników patentowych oraz aplikantów rzecznikowskich.
Nowelizacja nakłada również obowiązek pisemnego poinformowania prezesa UP RP o posiadanym numerze PESEL przez rzeczników patentowych oraz aplikantów rzecznikowskich w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Prezes UP RP będzie zobowiązany do niezwłocznego uzupełnienia danych na prowadzonych listach o numer PESEL po otrzymaniu tych informacji. ©℗