Prawo jazdy kategorii B młodzi kierowcy będą mogli uzyskać już po ukończeniu 17 lat, jeśli tylko uzyskają zgodę rodziców lub opiekunów. Obecnie uprawnienia tej kategorii można zdobyć dopiero po osiągnięciu pełnoletności. Obniżenie bariery wiekowej ma zwiększyć mobilność młodych ludzi i ograniczyć ich wykluczenie komunikacyjne.
To jedna z propozycji przedłożonych przez Ministerstwo Infrastruktury w ramach projektu nowelizacji obejmującej m.in. ustawę – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251 ze zm.) oraz ustawę o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1210 ze zm.). Młodzi kierowcy nie będą mieć tych samych praw co pełnoletni. Do czasu ukończenia 18. roku życia będą mogli prowadzić samochód jedynie w towarzystwie dorosłego, doświadczonego kierowcy. Jednak, jak informuje resort infrastruktury, wymagania dotyczące osoby towarzyszącej mają być tak określone, aby nadmiernie nie ograniczać możliwości asystowania młodemu kierowcy. Ponadto przez dwa lata po uzyskaniu uprawnień kierowcę – nie tylko młodego – będzie obowiązywał okres próbny. W tym czasie będzie musiał przestrzegać dodatkowych limitów prędkości – 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim, a 100 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej i na autostradzie. Niedoświadczony kierowca nie będzie mógł również świadczyć usług taksówkowych ani okazjonalnego przewozu osób. Nieletni zaś przewiezie inne osoby nieletnie jedynie w towarzystwie dorosłego, doświadczonego pasażera, co ma według projektodawców zapobiegać wypadkom w czasie powrotu z imprez.
Dla tych, którzy nogę z gazu zdejmują jedynie w mieście, istotna jest propozycja rozszerzenia zatrzymywania prawa jazdy również przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym. Nowe zasady mają dotyczyć jedynie poruszania się pojazdem na dwukierunkowej drodze jednojezdniowej, a więc nie obejmą autostrad i dróg ekspresowych. Takie zwiększenie uprawnień policji w zakresie zatrzymywania prawa jazdy ma pociągnąć za sobą dodatkowe uprawnienia starostów pozwalające na cofanie w takiej sytuacji praw jazdy. Ministerstwo Infrastruktury ma także podjąć działania w celu ujednolicenia postępowań w sprawach o zatrzymanie prawa jazdy, tak aby prawa stron postępowań administracyjnych przed starostami były należycie chronione.
Trudniej będzie się również pozbyć punktów karnych za wykroczenia drogowe. Obecnie osoba wpisana do ewidencji kierujących pojazdami może raz na sześć miesięcy uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych przyznanych za wszystkie wykroczenia. Projektowana nowelizacja zakłada, że nie będzie to możliwe w przypadku wykroczeń najbardziej godzących w bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Złagodzone mają być natomiast ograniczenia obowiązujące ciągniki rolnicze, które będą mogły się poruszać szybciej. Ich dopuszczalna prędkości ma zostać zwiększona z obecnych 30 do 40 km/h. Autorzy nowelizacji wskazują, że obecnie ciągniki rolnicze charakteryzują się wysokimi parametrami bezpieczeństwa, co przeciwdziała wypadkom drogowym i uzasadnia taką zmianę. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów