W kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. będą już obowiązywały niektóre przepisy nowej unijnej regulacji.

Przedstawiciele PE i hiszpańskiej prezydencji Rady UE osiągnęli wstępne porozumienie dotyczące rozporządzenia w sprawie reklam politycznych. Zacznie ono obowiązywać 18 miesięcy po wejściu w życie, natomiast przepisy dotyczące niedyskryminacyjnego dostarczania transgranicznych reklam politycznych – w tym na rzecz europejskich partii politycznych i grup politycznych – będą stosowane już podczas najbliższych wyborów do PE.

Celem regulacji jest zabezpieczenie demokratycznych wyborów w Unii Europejskiej, m.in. przez utrudnienie podmiotom zagranicznym ingerowania w te procesy i szerzenie dezinformacji. Stąd zakaz sponsorowania reklam politycznych w UE przez podmioty z krajów trzecich przez trzy miesiące przed terminem wyborów lub referendum.

Nowe przepisy dotyczą szczególnie kampanii prowadzonych w internecie i mają umożliwić internautom łatwe rozpoznanie reklam politycznych oraz ich zleceniodawców. W tym celu reklamy polityczne będą wyraźnie oznakowane, a dostęp do informacji – np. o kwotach i źródłach finansowania kampanii – łatwiejszy. Na wniosek europarlamentu wprowadzono też wymóg, aby 24 miesiące po wejściu w życie rozporządzenia KE utworzyła publicznie dostępne repozytorium zawierające wszystkie reklamy polityczne online za okres do siedmiu lat.

Wstępnie uzgodnione przez PE i Radę UE zasady nakładają również ograniczenia na stosowanie technik targetowania reklam (tj. kierowania ich do wybranych grup odbiorców). Wykorzystywanie danych osobowych do celów targetowania reklam politycznych online będzie dozwolone wyłącznie w przypadku, gdy zostaną one zebrane od osób, które wyrażą na to wyraźną i odrębną zgodę. Ponadto wprowadzony zostanie całkowity zakaz profilowania z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych – takich jak dane ujawniające pochodzenie rasowe, etniczne czy poglądy polityczne.

Te rozwiązania dotyczą wyłącznie odpłatnych reklam politycznych. Nie wpłyną zaś na niesponsorowane treści dziennikarskie ani na komunikaty dotyczące organizacji wyborów (np. ogłoszenia kandydatów lub promowanie udziału) czy wreszcie na wyrażanie własnych opinii przez internautów.©℗