Kontrola sprzedawców
Znajomość procedur kontrolnych przy sprzedaży środków spożywczych to jeden z podstawowych warunków prowadzenia takiej działalności gospodarczej. Zmierza bowiem do ochrony życia i zdrowia ludzkiego (wyrok NSA, sygn. akt II OSK 518/12)
Przepisy karne określone w art. 103 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia stosuje się bez względu na upływ terminu zakreślonego stronie w decyzji państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o konieczności prawidłowego oznakowania produktu. Sąd zważył, iż ze względu na dobra chronione ustawą, czyli przede wszystkim zdrowie i życie ludzi, przepisy powinny być stosowane ściśle. Powyższe ma zastosowanie tym bardziej, że ustawa w żadnym miejscu nie warunkuje karalności za naruszenie jej postanowień od upływu tego terminu. Co więcej, przepisy karne ustawy cechuje stosunkowo duża uznaniowość administracyjna (art. 104 ust. 2 ustawy) w zakresie wysokości nałożonej kary. Ocenie organu administracji podlegają bowiem czynniki wpływające na wysokość kary, takie jak: stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia i zakres naruszenia czy dotychczasowa działalność podmiotu i wielkość produkcji zakładu. Mając to na względzie, NSA trafnie podkreślił, że przesłanką wymiaru kary jest wyłącznie nieprzestrzeganie przepisów dotyczących znakowania towarów spożywczych, co w analizowanym stanie faktycznym bezspornie miało miejsce. Bez znaczenia dla wymierzenia kary pozostaje więc brak upływu terminu wyznaczonego przez organ na oznakowanie towaru zgodnie z wymogami ustawy.
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję