Jest rok 1996. Dwóch utalentowanych doktorantów Uniwersytetu Stanforda opracowuje projekt algorytmu BackRub - nowatorskiej metody analizy powiązań hipertekstowych. Wkrótce stanie się on podwaliną do stworzenia prototypu wyszukiwarki internetowej. Kilkanaście lat później Google, to nie tylko największa wyszukiwarka na świecie, ale i setki innych projektów - tych niezwykle udanych, jak również tych, o których Larry Page i Sergey Brin chcieliby szybko zapomnieć. Prezentujemy największe sukcesy i porażki w historii giganta z Mountain View.
1
Google Answers (2002) - PORAŻKA
Odpowiedź Google'a na usługę Yahoo Answers. Użytkownicy zadawali pytania dotyczące interesujących ich kwestii, a "researcherzy" przygotowywali odpowiedzi. Trzeba przyznać, że były one zdecydowanie bardziej rozbudowane i kompleksowe niż w przypadku Yahoo Answers. Sęk w tym, że o ile ta druga usługa była całkowicie darmowa, o tyle uzyskanie odpowiedzi w Google Answers wiązało się z uiszczeniem określonej opłaty (2,5 dolara) na rzecz researchera. Być może dziś - gdy jesteśmy zdecydowanie bardziej skłonni, aby płacić za dostęp do treści w internecie - usługa ta zdobyłaby zasłużoną popularności. Kilka lat temu nie miała jednak szans na powodzenie.
Bloomberg
2
Google Voice Search (2003) - PORAŻKA
Jeden z najdziwniejszych pomysłów internetowego giganta. Mechanizm działania Voice Search był dość kuriozalny. Użytkownik otwierał w swojej przeglądarce stronę Voice Search. Następnie dzwonił pod wyświetlony na stronie numer telefonu i wypowiadał frazę, którą chciał wyszukać. Potem wystarczyło tylko kliknąć w wygenerowany na stronie link i naszym oczom ukazywały się wyniki wyszukiwania. Bardzo przydatna usługa, ale jedynie dla tych, którzy zalali swoją klawiaturę kawą.
Bloomberg / Andrew Harrer
3
Google Mail - Gmail (2004) - SUKCES
Usługa internetowej poczty Google'a zadebiutowała w 2004 roku, gdy wydawało się, że rynek jest już praktycznie przepełniony. Nic bardziej mylnego. Google zaoferowało swoim użytkownikom coś, czego wówczas nie mogła uczynić żadna inna firma - nieograniczoną pojemność skrzynki pocztowej. To musiało się udać - w styczniu 2012 roku Gmail miał 350 milionów aktywnych użytkowników.
Inne
4
Google Video (2005) - PORAŻKA
Wyszukiwarka indeksowała klipy filmowe ze wszystkich zasobów sieciowych. Umożliwiała również publikowanie własnych materiałów wideo. Początkowo wydawało się, że stanie się godnym rywalem dla stworzonego w tym samym czasie YouTube'a. Szybko okazało się jednak, że nie ma zbyt dużych szans w starciu z konkurencyjną usługą.
Jeśli nie można z kimś wygrać, to trzeba go... kupić. W 2006 roku YouTube stał się więc własnością Google'a. Przejęcie YouTube'a uważane jest dziś za jedną z najlepszych decyzji podjętych przez giganta z Mountain View.
Bloomberg
5
Google Maps (2005) - SUKCES
Projekt Google Maps pokazał, że dla firmy z Mountain View nie ma rzeczy niemożliwych. Sfotografować cały świat? Nic prostszego! W ciągu ostatnich 8 lat "samochody Google'a" przejechały ponad 5 milionów kilometrów, aby stworzyć dla nas największy i najdokładniejszy system internetowych map. Dodatkowo, dzięki usłudze Street View, możemy dziś udać się w wirtualną podróż po całym świecie.
Media
6
Google Android (2007) - SUKCES
Mobilny system operacyjny Android przebojem wdarł się do świata nowych technologii. Wszystko za sprawą intuicyjnego interfejsu i ogromnych możliwości, które zależą jedynie od kreatywności twórców mobilnych aplikacji. Dziś, z systemu operacyjnego Google'a korzysta 79% smartfonów, które trafiły na rynek w II kwartale br.
Media
7
Google Chrome (2008) - SUKCES
Podobnie jak Android, przeglądarka internetowa Chrome bardzo szybko wkupiła się w łaski internautów. Cenimy ją przede wszystkim za szybkość, intuicyjność i stabilność. Łatwo możemy ją również połączyć z innymi usługami Google'a - np. Gmailem. Zgodnie z danymi serwisu StatCounter, Chrome jest najszybciej rozwijającą się przeglądarką internetową na świecie.
Bloomberg / Chris Ratcliffe
8
Media
9
Google+ (2011) - SUKCES/PORAŻKA
Gigant z Mountain View wyciągnął wnioski ze swoich porażek związanych z poprzednimi projektami społecznościowymi, i w 2011 roku zaprezentował świat swój nowy serwis społecznościowy Google+. Trzeba przyznać, że pod względem funkcjonalności i oprawy wizualnej jest to projekt bardzo udany. Doskonale łączy najważniejsze usługi oferowane prze Google'a i tworzy z nich jedno spójne środowisko.
Z drugiej strony, Google+ nawet na moment nie zbliżył się popularnością do Facebooka, który - wraz z Twitterem - wciąż dzieli i rządzi w świecie social media. Trudno więc jednoznacznie ocenić projekt Google+ w kategoriach sukcesu lub porażki.
Inne
10
Google: Sukces rodzi się w bólach
Wszyscy pracownicy Google zobowiązani są do przeznaczenia 20% swojego tygodniowego czasu pracy na eksperymentalne i nieszablonowe projekty. To właśnie w tym czasie narodziły się tak udane usługi, jak choćby niezwykle popularny Gmail. To również wtedy, światło dzienne ujrzały projekty, o których w Mountain View wszyscy chcieliby jak najszybciej zapomnieć. Bez tych drugich nie byłoby jednak tych pierwszych. Google nie boi się porażek, i jak nikt inny potrafi przekuć je w sukces.
Bloomberg / JB REED
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję