Jak informuje Deloitte techniki kognitywne, czyli poznawcze, z powodzeniem stosowane są od kilku lat w informatyce. Należy do nich komputerowe rozpoznawanie obrazu, techniki przetwarzania języka naturalnego albo techniki uczące się, pozwalające na wnioskowanie i planowanie. Jedną z pierwszych firm na świecie, która zaczęła je wykorzystywać był Netflix, który od niedawna jest obecny również w Polsce. Serwis używa oprogramowania, które na podstawie wcześniejszych doświadczeń klienta, potrafi mu zasugerować, jakie filmy i seriale mogą mu się spodobać.

Techniki kognitywne są również wykorzystywane w oprogramowaniu używanym przez agencję Associated Press, pozwalającym przygotowywać komputerom samodzielnie proste depesze prasowe.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez IBM Institute for Business Value wśród pięciu tysięcy przedstawicieli kadry kierowniczej, firmy widzą konieczność zastosowania rozwiązań kognitywnych, będących w stanie inteligentnie przyswajać i przetwarzać informacje oraz uczyć się. Prawie co trzeci menadżer z branży ubezpieczeniowej wskazuje, że informacje, którymi dysponuje, nie mają odpowiedniej jakości i nie są kompletne. Z kolei 60 procent zarządzających z branży handlu detalicznego twierdzi, że ich organizacje nie mają narzędzi niezbędnych do zapewnienia klientom satysfakcjonujących spersonalizowanych ofert. Podobne problemy dostrzegają zarządzający w obszarze służby zdrowia – w przypadku ponad połowy z nich, brak możliwości wykorzystania dostępnych informacji ogranicza ich pewność podejmowania strategicznych decyzji.

Reklama

IBM to jedna z najbardziej barwnych i wiodących firm w obszarze technik kognitywnych dzięki znanemu wszystkim sprzed lat komputerowi Deep Blue, który zwyciężył arcymistrza szachowego Garii Kasparowa. Z powodzeniem od kilku lat rozwija także superkomputer Watson, urządzenie wspomagające technologie kognitywne o czym więcej możecie przeczytać w tym miejscu.

Reklama

Jak podsumował IBM podczas konferencji IBM Solutions Connect 2016 w Warszawie w ostatnim czasie systemy kognitywne znalazły zastosowanie między innymi w branżach:

- lotniczej: Aeroflot używa analityki IBM do wyciągania wniosków z danych dostępnych w mediach społecznościowych, strony rezerwacyjnej oraz systemów rozliczeń i IT. Dzięki temu może lepiej zrozumieć oczekiwania klientów, poprawić ich obsługę oraz przygotować oferty promocyjne dla konkretnych osób z ponad 40 milionów rocznie obsługiwanych pasażerów.
- hotelarskiej: Hilton uruchomił pilotażowy program robota-konsjerża, informującego gości o hotelowych atrakcjach, usługach oraz wartych obejrzenia miejscach w najbliższym sąsiedztwie. Connie – tak ma na imię robot – jest wspomagany przez IBM Watson, a udzielane przez niego odpowiedzi stają się tym dokładniejsze, im częściej wchodzi w interakcje z gośćmi. Do korzystania z robota nie są potrzebne żadne umiejętności – podróżujący komunikują się z nim w języku naturalnym.
- bankowej: Alior Bank dostarcza swoim konsultantom Private Banking aplikację na iPada, wspartą analityką biznesową IBM. Dzięki temu doradca ma „przy sobie” dostęp do systemów bankowych i jest w stanie przygotować dla klienta niezbędne analizy, profile ryzyka czy symulacje, niezależnie, czy spotkanie ma miejsce w oddziale banku, kawiarni lub domu klienta.

– IBM stale inicjuje nowe trendy w technologiach i pomaga swoim klientom w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej.– mówi Piotr Pietrzak, CTO IBM Polska i Kraje Bałtyckie. – Obecnie coraz śmielej wkraczamy w erę przetwarzania kognitywnego, które otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości związane z wykorzystaniem dostępnych, lecz nierozpoznawalnych dla tradycyjnych systemów IT danych. Jednak nowe oprogramowanie wymaga również nowego spojrzenia na dostępne urządzenia – dodaje.

Z myślą o tym, amerykańskie laboratorium Lawrence Livermore ogłosiło zakup pierwszej platformy wzorowanej na działaniu ludzkiego mózgu, opartej na szesnastu neurosynaptycznych procesorach IBM TrueNorth. Platforma, stworzona przez inżynierów z IBM Research, zużywa tyle samo prądu, co przeciętny tablet (ok. 2,5 watta), a jej prędkość działania jest porównywalna z działaniem 16 milionów połączeń neuronowych i 4 miliardów synaps. Sieć, zbudowana na wzór mózgu, przetwarza dane szybciej, niż dostępne dotąd komputery. System neuromorficzny, zdaniem ekspertów, może być nawet 50 razy bardziej efektywny w rozpoznawaniu wzorów czy używaniu uczących się algorytmów.

Działania IBM i wielu innych firm w tym obszarze potwierdza raport Global TMT Predictions. Deloitte przewiduje, że w 2016 roku techniki kognitywne wzbogacą oprogramowanie dla przedsiębiorstw. Aż 80 na 100 największych światowych producentów oprogramowania dla biznesu deklaruje wykorzystanie ich w swych produktach. To o jedną czwartą więcej, niż w roku 2015. Wzrost ten przyczyni się do uwolnienia potencjału Internetu Rzeczy, a z czasem może nawet całkowicie odmienić oblicze znanych technik komputerowych. Chociaż początkowo techniki kognitywne mogą cieszyć się mniejszym zainteresowaniem, w dłuższej perspektywie zyskają one na znaczeniu, zarówno dla firm, jak i dla klientów indywidualnych.