Gwałtownie rosnąca na całym świecie sprzedaż iPada, iPhone’a i komputerów pozwoliła marce Apple zachować pozycję lidera wśród marek technologicznych w siódmym dorocznym rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100.

Ten gigant technologiczny z Kalifornii zwiększył wartość swojej marki o 19%, mimo iż sytuacja w całym sektorze była niemal statyczna. Apple skutecznie rozwiał obawy dotyczące praktyk stosowanych w swoich zakładach produkcyjnych w Chinach, dzięki czemu ponownie zdobył palmę pierwszeństwa i znacznie wyprzedził pozostałych graczy. Wartość marki Apple wynosi obecnie 182,9 mld USD.

IBM przesunął się na drugie miejsce, notując wzrost o 15%, natomiast Facebook imponująco wspiął się w górę (wzrost o 74%) i ostatecznie wylądował na miejscu 5 (wartość marki 33,2 mld USD).

Marki technologiczne zdominowały tegoroczny ranking BrandZ Top 100, zajmując cztery miejsca w pierwszej dziesiątce. Google i Microsoft zajmują odpowiednio miejsce 3. i 5.

Sukces tego sektora wskazuje na rosnącą rolę technologii w przypadku wszystkich marek bez względu na sektor – technologie pozwalają firmom komunikować się z klientami w odpowiednim miejscu i w odpowiedni sposób, a jednocześnie zapewniają efektywność działalności biznesowej.

W pierwszej dziesiątce znajdziemy również trzy marki z branży telefonii komórkowej: AT&T, Verizon i China Mobile – fakt ten podkreśla wielką rolę technologii w rozwoju marek, które pozwalają konsumentom i klientom biznesowym na pozostawanie w stałym kontakcie ze światem.

Nick Cooper, Dyrektor Zarządzający Millward Brown Optimor, zauważył: „Technologia przenika wszystkie sfery naszego życia, a nowe technologie powodują, że konsumenci mają coraz większe oczekiwania. Także marki należące do całkowicie odmiennych kategorii mogą uzyskać znaczną przewagę, wykorzystując technologię do wzmocnienia swojej pozycji. Widzimy też, że wiele marek podejmuje wzajemną współpracę w tym zakresie, ku obopólnej korzyści. Ponieważ, dzięki mobilnej technologii i Internetowi, konsumenci są obecnie podłączeni do sieci 24 godziny na dobę, więc coraz większego znaczenia nabiera możliwość tworzenia więzi emocjonalnej z konsumentami bez względu na czas i miejsce”.

Marki technologiczne będące dostarczycielami platform społecznościowych są wśród najszybciej rosnących marek świata. Facebook odnotował wzrost o 74%, natomiast chińskie platformy Baidu i Tencent/QQ również znalazły się w pierwszej dziesiątce, notując wzrosty odpowiednio o 8% i 19%.

Rozwój technologii zapewnia korzyści nie tylko markom takim jak Apple, skoncentrowanym na kliencie indywidualnym. Można stwierdzić, że rozwój firmy IBM, która świętowała w ubiegłym roku swoje stulecie i może pochwalić się niezwykłymi sukcesami również w sferze rozwiązań dla biznesu (komputery typu mainframe przeniesione w erę chmur obliczeniowych), podkreśla rolę technologii również w rozwoju i poprawie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw.