Celem nowych przepisów jest także regulowanie popytu na energię elektryczną. Ma to w ogólnym rozrachunku prowadzić do poprawy bilansu energetycznego w Unii Europejskiej - mówi w wywiadzie dla DGP Jakub Kutzmann, adwokat, managing associate w Kancelarii Prawniczej Deloitte Legal.
Celem nowych przepisów jest także regulowanie popytu na energię elektryczną. Ma to w ogólnym rozrachunku prowadzić do poprawy bilansu energetycznego w Unii Europejskiej - mówi w wywiadzie dla DGP Jakub Kutzmann, adwokat, managing associate w Kancelarii Prawniczej Deloitte Legal.
Celem zmian, które wejdą w życie z początkiem przyszłego roku, jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego postanowień art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.U. UE L 153 z 18.06.2010 r.). Zgodnie z nim państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny podjąć niezbędne działania w celu zapewnienia, aby ustalone zostały minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej budynków lub modułów budynków. Chodzi o to, żeby osiągnąć optymalne rozwiązania – tzw. poziomy – dotyczące kosztów eksploatacji wspomnianych obiektów. Sposoby wyliczania tych optymalnych poziomów oraz charakterystyki energetycznej są uregulowane we wspomnianej dyrektywie. Należy pamiętać, że celem zarówno dyrektywy, jak i nowych przepisów, jest także regulowanie popytu na energię elektryczną, co ma w ogólnym rozrachunku prowadzić do poprawy bilansu energetycznego w Unii Europejskiej.
Tak. Zmiany te stanowią uzupełnienie istniejących przepisów techniczno-budowlanych dotyczących wyposażenia technicznego budynków oraz ochrony cieplnej i energooszczędności. Regulacje te powinny być stosowane przy projektowaniu budynków, ich budowie, przebudowie oraz zmianie sposobu użytkowania.
Należy się spodziewać, że nowe przepisy zwiększą koszty tego rodzaju inwestycji budowlanych realizowanych przez przedsiębiorców. Jednocześnie efektem przeprowadzenia budowy zgodnie z przyszłymi wymogami będzie obniżenie późniejszych kosztów utrzymania budynków poprzez zmniejszenie zużycia energii.
Nowe przepisy umożliwią zastosowanie wentylacji hybrydowej, wykorzystującej warunki atmosferyczne otoczenia budynku. Jednocześnie uściślono wymogi dotyczące stosowania klasycznej wentylacji w budynkach. Co do zasady, od 1 stycznia 2014 r. konieczne będzie stosowanie wentylacji hybrydowej lub grawitacyjnej, z wyjątkiem budynków wysokich i wysokościowych lub takich, w których za pomocą wentylacji grawitacyjnej nie można zapewnić odpowiedniej jakości środowiska wewnętrznego. Dodatkowo wskazano na konieczność montowania, w odniesieniu do każdej wentylacji, regulatorów wydajności. Zmniejszono wydajność klimatyzatorów, dla których konieczne jest stosowanie urządzeń do odzyskiwania ciepła z powietrza wywianego (od 500 metrów sześciennych na godzinę). Przy czym w przypadku wentylacji technologicznych będzie trzeba się kierować uwarunkowaniami technologicznymi oraz rachunkiem ekonomicznym.
W nowych regulacjach sprecyzowano moc właściwą wentylatorów stosowanych w instalacjach i klimatyzacjach. Warto jednak pamiętać, że wymogi te będą stopniowo zaostrzane, odpowiednio od 1 stycznia 2014 r., 1 stycznia 2017 r. oraz 1 stycznia 2021 r. Związane jest to z celem dyrektywy, aby do 2020 r. zwiększyć efektywność energetyczną budynków o 20 proc. Wymagania rozróżnione są odrębnie dla budynków projektowanych oraz dla podlegających przebudowie, co pozwoli na zróżnicowanie tych odmiennych sytuacji.
Tak. Określony został obowiązek spełnienia warunku dotyczącego nieprzekroczenia dopuszczalnej wartości wskaźnika EP (określa on roczne obliczeniowe zapotrzebowanie budynku na odnawialną energię pierwotną). Konieczne jest także jednoczesne zapewnienie wymaganej izolacyjności cieplnej poszczególnych przegród zewnętrznych budynku oraz przewodów i komponentów w instalacjach.
Jak już wspomniałem, zmienione przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2014 r. i znajdą zastosowanie do wszystkich przedsięwzięć budowlanych. Wyjątkiem będą tylko sytuacje, gdy: złożony został wcześniej wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego, zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych, w przypadku gdy nie jest wymagane pozwolenie na budowę albo została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego. W tych bowiem przypadkach stosowane będą przepisy dotychczasowe.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama