Kryzys na rynku nieruchomości sprawił, że deweloperzy coraz częściej oferują apartamenty z gwarancją najmu. To sposób, żeby zainteresować klientów i zwiększyć sprzedaż mieszkań.

Transakcja polega na zakupie apartamentu od dewelopera, który gwarantuje wynajem lokalu przez określony czas, nawet kilka lat. Dla tego typu inwestycji stosowane są określenia condohotel lub aparthotel. Chodzi o czerpanie zysków z wynajmu za pośrednictwem wyspecjalizowanej firmy, która zarządza budynkiem. Deweloperzy oferują stały zysk, zajmują się wykończeniem, promocją, szukaniem najemcy, serwisem i obsługą lokalu.

"System condo pojawił się w Polsce przed kilku laty w miejscowościach wypoczynkowych, ale szybko się rozwija i wkracza do miast. W tym roku inwestycje condo zaczęły powstawać w dużych miastach: w Warszawie, we Wrocławiu i Krakowie" - powiedział PAP prezes zarządu firmy doradczej CEE Property Group Paweł Grząbka.

Dodał, że w krajach zachodnich tego typu najem dobrze działa od lat.

Jeden z warszawskich deweloperów zaproponował zakup apartamentów z gwarancją najmu przez trzy lata i zyskiem 8 proc. w skali roku. Zdaniem Jacka Twardowskiego z Kristensen Group, duńskiej firmy, która zajmuje się budową nieruchomości wakacyjnych, do takich ofert skłania deweloperów trudny rynek. "To sposób, żeby zainteresować klientów apartamentami, zwiększyć sprzedaż" - powiedział PAP.

Marcin Dumania, prezes Sun&Snow, firmy, która działa w segmencie wynajmu nieruchomości wakacyjnych, podkreśla, że w przypadku apartamentów miejskich przeważał wynajem długoterminowy, z którego właściciele otrzymywali stały miesięczny czynsz. "Obecnie jednak coraz popularniejszy staje się wynajem krótkoterminowy ze względu na wyższy dochód, choć może on się różnić w poszczególnych miesiącach" - powiedział PAP.

Główna analityczka serwisu nieruchomości szybko.pl Marta Kosińska uważa, że wynajem może być ryzykowny dla deweloperów, gdyż zawsze istnieje ryzyko, że najemca przestanie płacić i nie będzie chciał wyprowadzić się z mieszkania.

Idea condohoteli pochodzi ze Stanów Zjednoczonych z lat 50. XX wieku. Pierwsze tego typu obiekty powstały na Florydzie w Miami Beach. Następnie koncepcja ta upowszechniła się w Europie Zachodniej, skąd kilka lat temu przywędrowała do Polski.