1 Wszystko zaczęło się od idei stworzenia platformy, która miała wspierać dystrybutorów materiałów budowlanych w zakresie m.in. pozyskiwania dostawców, lepszych warunków zakupowych i wspólnego marketingu.
Media
2 Pomysł stworzenia takiej platformy narodził się w czasie, kiedy Lubarski i obecny dyrektor zarządu Grupy PSB Bogdan Panhirsz pracowali w zakładach Nida Gips. Spółka miała coraz większe problemy z dostosowaniem się do dynamicznie rozwijającego się rynku, a u jej pracowników rosła frustracja. Wtedy Panhirsz i Lubarski postanowili działać na własną rękę. Do nowej firmy przeszło za nimi ponad 30 osób z Nida Gips. Spółka utworzona w 1998 r. miała być centralą wspierającą dystrybutorów, którzy w zamian wykupowali w niej udziały. W ciągu roku jej udziałowcami zostało ok. 60 hurtowni budowlanych. Krokiem milowym w rozwoju było przystąpienie Grupy Polskie Składy Budowlane w 1999 r. do Euro-Matu, największej europejskiej federacji grup zakupowych. Tu zdobywali wiedzę o zasadach funkcjonowania grup kooperacyjnych.
Media
3 Na koniec 2014 r. akcje Grupy PSB posiadało 582 akcjonariuszy. W zamian dostają m.in. dostęp do ofert ponad 500 największych producentów i dostawców materiałów dla budownictwa, specjalne warunki zakupowe, kilkuprocentowe bonusy handlowe i lojalnościowe, szkolenia, know-how. Oraz marketing, którego budżet w przypadku działań centrali wzmacniających markę PSB w większości finansują dostawcy.
Media
4 Sama Grupa PSB jako spółka zarabia m.in. na prowizjach pobieranych od produktów zamawianych za jej pośrednictwem przez partnerów. To jednak kwoty niewielkie, które mają wystarczyć na pokrycie kosztów stałych i utrzymanie niezbędnych rezerw gwarantujących wypłacalność zobowiązań wobec dostawców.
Media
5 W 2014 r. przychody Grupy PSB ze sprzedaży materiałów i usług do sklepów oraz składów sieci wyniosły 2,1 mld zł, a zysk netto 20 mln zł, co daje rentowność netto na poziomie 0,95 proc. Utrzymywanie rezerw na płatności wobec dostawców jest konieczne, bo centrala bierze na siebie odpowiedzialność za płatności za towar zamówiony za jej pośrednictwem przez partnerów.
Media
6 Udział całej sieci placówek PSB w krajowym rynku dystrybucji materiałów budowlanych szacowany jest na ok. 14 proc., z czego w hurcie na ok. 27 proc., a w segmencie marketów DIY (zrób to sam) na ok. 6 proc. W tym ostatnim markety PSB-Mrówka i Mini-Mrówka są liderem w miastach powiatowych i gminnych.
Media