Amica, firma z 60-letnią tradycją, przeżywa swój najlepszy czas w historii
.
1 Transakcja okazała się motorem napędowym dla firmy. Pozwoliła skupić się na inwestycjach związanych z rozbudową jej podstawowego biznesu, czyli segmentu sprzętu grzejnego (kuchni, piekarników, płyt grzejnych). Dziś produkuje rocznie ponad 1,3 mln kuchni. Dla porównania w 1989 r. było to 350 tys. Co więcej, mimo ostrej konkurencji firma ciągle utrzymuje się na pozycji lidera, z udziałami w rynku na poziomie 17–18 proc.
Media
2 75 proc. sprzedaży firma realizuje poza granicami Polski. Spółka stawia na eksport, bo na polskim rynku trudno już zwiększać i tak wysoki w nim udział, a ponadto firma dywersyfikuje kierunki eksportowe, by być odporną na zawirowania, do których może dojść w poszczególnych krajach w przyszłości.
Media
3 w 2010 r. Jacek Rutkowski postanowił sprzedać nierentowne fabryki pralek i lodówek i wrócić do korzeni – produkcji kuchni. Choć oferentów nie brakowało, przebierał w propozycjach. Nie chciał oddać zakładów za bezcen. Na rynku słychać było nawet opinie, że żąda za dużo. Dopiął jednak swego. Samsung zapłacił ponad 200 mln zł, co zapewniło Amice drugie życie. W rękach właściciela została natomiast marka i, co najważniejsze, dystrybucja sprzętu
Media
4 Najważniejszy rynek zagraniczny firmy to Niemcy z 25-proc. udziałem, na drugim miejscu jest Rosja (15-18 proc. Sprzedaży), a na trzecim miejscu znajduje się Skandynawia (8 proc.). Firma jest obecna również w Wielkiej Brytanii, gdzie sprzedaje sprzęt o wartości kilkudziesięciu milionów euro rocznie oraz we Francji, w Serbii, na Ukrainie, w Rumunii, Bułgarii i wielu innych.
Media
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama