Czy firma może zaistnieć i przetrwać na rynku, który osiągnął już pewien poziom nasycenia? Może. Jednak musi być świetna w tym co robi, dbać o najwyższą jakość dostarczanych usług i promocję, która pozwoli wybić się na tle konkurencji. Oczywiście nie jest to łatwe, ale przy odpowiednim doborze partnerów i wsparcia jest jak najbardziej możliwe, co pokazuje przypadek Zielonej Torebki.
4 przykazania sukcesu w branży cateringu dietetycznego
Gastronomiczna mapa Polski zmieniła się na przestrzeni lat nie do poznania. Coraz częściej można przeczytać o osobach, które porzucają swoje dotychczasowe miejsce zatrudnienia, aby poświęcić się pasji i spróbować swoich sił w szeroko rozumianych kulinariach. Ten trend jest silnie rozwinięty przede wszystkim w dużych miastach. Na polskim rynku pojawia się coraz więcej kawiarni, restauracji i firm, które oferują usługi gastronomiczne. Jedną z nich jest Zielona Torebka, zajmująca się cateringiem dietetycznym, która rozpoczęła swoją działalność w momencie, kiedy tzw. „diety w pudełku” były już dobrze znane i konkurencja zdążyła ugruntować swoja pozycję. To doskonały przykład firmy, która mimo wysoko zawieszonej poprzeczki, zaistniała w świadomości konsumentów i została tam na dłużej. Jak tego dokonała?
Pierwsze: pomysł na biznes
Wyróżnienie się na tak nasyconym rynku, jakim jest gastronomia, to niezwykle trudny proces. Niezbędny jest zmysł obserwacji i umiejętność wyciągania wniosków z kulinarnych trendów. To solidna podstawa, która jednocześnie pozwala określić grupę docelową. Jednak trendy często są chwilowe. Te, które zostają na dłużej, stają się częścią stylu życia. Tak jest ze zdrowym odżywianiem, które leży u podstaw firmy Zielona Torebka. Jej założyciele znają swojego konsumenta i jego potrzeby. Doskonale zdają sobie sprawę, że codzienny pośpiech lub po prostu brak wiedzy często uniemożliwia przygotowanie prawidłowo zbilansowanej diety. Wychodząc naprzeciw temu wyzwaniu firma postanowiła stworzyć ofertę dla wszystkich, którzy chcą się zdrowo odżywiać, dbać o linię, jednak potrzebują pomocy specjalistów.
Założyciele firmy prowadzą w sumie trzy spółki zarejestrowane pod nazwą Smaki zdrowia Sp. z o.o. Każda zajmuje się cateringiem dietetycznym sprofilowanym pod kątem rodzaju oferowanych diet. Zielona Torebka to diety kaloryczne, czyli 1000, 1500, 2000 kalorii. Zielony Talerzyk i Kiełki na Widełki oferują diety tematyczne np. paleo, oczyszczającą, zone i inne. To tylko wybrane przykłady. W Zielonej Torebce możliwe są konsultacje dietetyczne, ale dieta jest dobierana z istniejących opcji, dlatego firma rozszerzyła ostatnio ofertę o diety wegetariańskie – aby móc zaspokoić potrzeby większej grupy klientów. Zielona Torebka posiada także doświadczenie w przygotowaniu diet wegetariańskich, dla osób cierpiących na cukrzycę, alergików, kobiet w ciąży lub matek karmiących.
Drugie: wiedza i skuteczny podział obowiązków
Gastronomia to nie zajęcie dla indywidualistów. Na każdym etapie niezbędne są umiejętności komunikacyjne: podczas szukania wspólników i współpracowników, pracy z podwykonawcami. Ta teza znajduje potwierdzenie w przypadku Zielonej Torebki, którą założyło trzech przyjaciół. Każdy z nich wniósł do firmy doświadczenie i umiejętności, które po połączeniu pozwoliły skutecznie zarządzać spółką i zapewnić jej rozwój. Maciej Sakson, prowadził wcześniej własny interes związany z cateringiem i przygotowywaniem posiłków, Marcin Makowski wniósł do firmy wiedzę z zakresu logistyki i zarządzania flotą potrzebną do zorganizowania dostaw obiadów, z kolei Paweł Olewniczak posiadał niezbędne zaplecze organizacyjne.
Zielona Torebka na stałe współpracuje także z dietetykiem, który układa jadłospisy i czuwa nad tym, aby każdy klient otrzymał ofertę skrojoną indywidualnie do jego potrzeb i oczekiwań.
Do rodziny Zielonej Torebki należą także kierowcy, którzy specjalnymi samochodami chłodniami, rozwożą posiłki w Warszawie i okolicach. Kierowcy pracują często do 2:00 nad ranem, dostarczając je bezpośrednio pod drzwi klientów. To co wyróżnia Zieloną Torebkę, Zielony Talerzyk i Kiełki na widełki to fakt, że poza niedzielą posiłki dowożone są każdego dnia. To ekonomiczne rozwiązanie, które pozwala jednocześnie zachować świeżość produktów.
Trzecie: Inwestycje w technologię
Wysoka jakość produktów to w dzisiejszych czasach wymóg branży gastronomicznej. Świadomość konsumentów w tym kontekście jest coraz większa: chcą wiedzieć skąd pochodzą owoce czy mięso i tym samym mieć pewność, że to co jedzą, zostało przygotowane ze świeżych składników. Dlatego – obok jakości – ważny jest też sposób ich przetwarzania, a także metoda pakowania.
Dzień w Zielonej Torebce zaczyna się od wizyty na targach lub hurtowni, gdzie starannie wybierane są komponenty poszczególnych posiłków. Po przygotowaniu jeszcze gorące dania są schładzane w specjalnych schładzarkach szokowych, tzw. „szokówkach”, do temperatury 0,5°C. Dzięki takiej obróbce termicznej wewnątrz produktu nie powstają makrokryształy, które niszczą strukturę komórkową, tak jak przy tradycyjnym, domowym zamrażaniu. W efekcie po rozmrożeniu produkt nie traci na masie, wygląda i smakuje jak świeży, zachowując swoje wartości odżywcze. Następnie w specjalnym pomieszczeniu posiłki są konfekcjonowane pod kątem wybranej diety lub preferencji klienta. Następnie dania umieszcza się w jednorazowych opakowaniach, z których odsysane jest powietrze, przy jednoczesnym wpompowaniu szlachetnego gazu spożywczego. Gaz spożywczy jest powszechnie stosowany w gastronomii: nie tylko wydłużania okresu przydatności żywności do spożycia, ale przede wszystkim hamuje rozwój bakterii.
Czwarte: skuteczna promocja i szerokie dotarcie
Każda firma, która chce przetrwać na rynku, wciąż musi zdobywać nowych klientów. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać kanał dotarcia, który będzie najskuteczniejszy, pozwoli na zaistnienie w świadomości konsumentów i zdobycie ich zaufania.
Zarówno bazę potencjalnych klientów, jak też skuteczną promocję, zapewniła Zielonej Torebce jedna z największych platform e-commerce w Polsce - Groupon. Właściciele firmy cateringowej prowadzą swoją działalność zaledwie od roku, ale już teraz mogą pochwalić się sukcesem, jakim jest nie tylko utrzymanie się na konkurencyjnym rynku, ale też pozyskanie blisko 250 klientów. Firma od początku istnienia współpracuje z Grouponem, a oferta firmy jest stale obecna na platformie. Klienci mają do wyboru aż 10 różnych opcji podzielonych na liczbę posiłków, ich kaloryczność czy też długość diety.
Obecnie firma jest w fazie stabilizacji. Rośniemy i rozwijamy się we własnym tempie, a naszym marzeniem są oddziały na terenie całego kraju. Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z firmą Groupon, która okazała się godnym polecenia partnerem w biznesie. Nie musimy martwić się o poszukiwanie klientów ani reklamę, ponieważ nasze oferty docierają do blisko 4 milionów subskrybentów newsletterów Groupona. – powiedział Marcin Makowski, członek zarządu Smaki Zdrowia Sp. z o.o.
W czasach, kiedy kult młodości i zdrowego stylu życia jest szczególnie widoczny, catering dietetyczny to niewątpliwie świetny sposób na biznes. Jego potencjał dostrzegli założyciele Zielonej Torebki, którzy dostosowali firmę do aktualnych potrzeb konsumentów. Zadbali nie tylko o wysoką jakość świadczonych usług, ale też wybrali takie środki promocji i kanały komunikacji, które skutecznie pozwoliły im dotrzeć do wymagających konsumentów.
Groupon dla MSP
Groupon udostępnia małym i średnim przedsiębiorstwom bogaty zestaw usług i narzędzi, takich jak możliwość tworzenia indywidualnych kampanii, kontrola i analiza danych sprzedażowych, obsługa płatności i rozliczeń, system rezerwacyjny oraz obsługa operacji w punkcie sprzedaży i wiele więcej, aby pomóc w zdobyciu nowych lojalnych klientów oraz bardziej efektywnym prowadzeniu biznesu. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i chcesz rozpocząć współpracę z Grouponem, wejdź na stronę works.groupon.pl.