Planujemy od września zmienić uchwałę dotacyjną w zakresie niepublicznych przedszkoli. W projekcie przewidziano dwa załączniki. Jeden dotyczący ogólnie liczby dzieci z niepełnosprawnościami i poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz drugi w formie tabeli z wyszczególnieniem kwot na konkretne dzieci wraz z ich danymi osobowymi, w tym o niepełnosprawności. Czy możemy tak zrobić? Informacje o typie niepełnosprawności są ważne z uwagi na różne stawki dotacji.
Planujemy od września zmienić uchwałę dotacyjną w zakresie niepublicznych przedszkoli. W projekcie przewidziano dwa załączniki. Jeden dotyczący ogólnie liczby dzieci z niepełnosprawnościami i poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz drugi w formie tabeli z wyszczególnieniem kwot na konkretne dzieci wraz z ich danymi osobowymi, w tym o niepełnosprawności. Czy możemy tak zrobić? Informacje o typie niepełnosprawności są ważne z uwagi na różne stawki dotacji.
Istnieje możliwość wprowadzenia załącznika pierwszego, przewidującego podawanie ogólnej liczby w poszczególnych kategoriach niepełnosprawności. Wprowadzenie drugiego w świetle RODO będzie nielegalne.
Aby dogłębnie odpowiedzieć na pytanie, należy sięgnąć do art. 38 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.), w którym postanowiono, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala m.in. tryb udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli oraz sposób przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w jej rozliczeniu. Organ ma prawo do przetwarzania danych osobowych w związku z udzielaniem i rozliczaniem wykorzystania dotacji. Upoważnienie ustawowe nie daje mu jednak całkowitej swobody w kształtowaniu postanowień uchwały dotacyjnej, w tym wymogów dotyczących danych osobowych.
W ocenie podanego stanu faktycznego pomocne będzie stanowisko zawarte w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 22 czerwca 2022 r. (nr 17/898/2022). Organ nadzoru zweryfikował legalność postanowień w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz mechanizmu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu gminy dla publicznych i niepublicznych placówek oświatowych. W stanie faktycznym tej sprawy ustalił, że w załączniku „Informacja miesięczna o aktualnej liczbie uczniów/ wychowanków według stanu na pierwszy dzień miesiąca ... 20... roku” w tabeli dotyczącej wychowanków niepełnosprawnych wskazano na konieczność podania, oprócz nazwiska i imienia, daty urodzenia, miejsca zamieszkania, także danych dotyczących rodzaju niepełnosprawności, podczas gdy w poprzedniej tabeli należało podać faktyczną liczbę wychowanków z podziałem na różnego rodzaju niepełnosprawności. W analizie prawnej organ nadzoru zwrócił uwagę, że wymagania dotyczące podania w informacji rodzaju niepełnosprawności danego wychowanka nie mieszczą się w granicach delegacji ustawowej udzielonej organowi stanowiącemu JST na podstawie art. 38 ust. 1 u.f.z.o. Przepis ten nie zawiera bowiem upoważnienia do pozyskiwania szczegółowych danych osobowych imiennie wskazanych uczniów niepełnosprawnych, w tym danych dotyczących rodzaju niepełnosprawności. Z przepisu tego wynika kompetencja dla organu do ustalenia terminu przekazywania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Kolegium RIO w Poznaniu zaznaczyło ponadto, że informacje dotyczące rodzaju niepełnosprawności imiennie wskazanych uczniów mają charakter danych wrażliwych i podlegają szczególnym obostrzeniom w zakresie ich przetwarzania. Zwrócono uwagę na art. 5 ust. 1 RODO, który wprowadza zasady przetwarzania danych osobowych. Są to zasady:
1) legalności, rzetelności i przejrzystości przetwarzania (zgodności z prawem),
2) celowości (ograniczenia celu),
3) minimalizacji danych (adekwatności, proporcjonalności),
4) prawidłowości (poprawności),
5) ograniczenia czasowego,
6) odpowiedniego bezpieczeństwa (integralności i poufności danych).
Podkreślono też, że zasada celowości oznacza, iż podejmując uchwałę, rada gminy musi brać pod uwagę cel, do którego chciałby wykorzystywać dane. Nie można go określić w sposób ogólnikowy. Organ nadzoru zwrócił również uwagę na zasadę minimalizacji danych, z której wynika, że dane powinny być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co jest niezbędne do celów, w których są przetwarzane. Organ stanowiący powinien więc wskazać we wzorze wniosku (w innych załącznikach do uchwały) tylko takiego rodzaju dane i tylko takiej treści, które są niezbędne ze względu na cel zbierania danych. Ma obowiązek dokonania w tym względzie oceny i analizy, czy informacje zawarte we wniosku (w innych załącznikach) nie są nadmierne oraz czy ich przetwarzanie we wskazanym zakresie jest konieczne.
Kolejne zagadnienie, na które zwróciło uwagę kolegium, to kategoria danych o niepełnosprawności. Są to dane wrażliwe, których przetwarzanie dopuszcza się wyłącznie w przypadkach wymienionych w art. 9 ust. 2 RODO, czyli wtedy, gdy jest to niezbędne:
a) do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;
b) ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie i konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą.
Finalnie, organ nadzoru podkreślił, że zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b (zasadą celowości) i lit. c (zasadą minimalizacji danych) RODO – art. 38 ust. 1 u.f.z.o. nie przyznaje organowi stanowiącemu JST kompetencji do przetwarzania danych osobowych dotyczących zdrowia ucznia. Obowiązki, które JST może nałożyć na podmioty zobowiązane do złożenia informacji miesięcznej o liczbie uczniów, muszą pozostawać w odpowiedniej proporcji do założonego celu i nie mogą stać w sprzeczności z innymi prawami.
WAŻNEOrgan stanowiący JST powinien wskazać we wzorze wniosku o dotację lub w innych załącznikach do uchwały dotacyjnej dotyczącej niepublicznych przedszkoli tylko takiego rodzaju dane i tylko o takiej treści, które są niezbędne ze względu na cel zbierania danych.
Podstawa prawna
art. 38 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1116)
art. 5, art. 9 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE z 2016 r. L 119, s. 1; ost.zm, Dz.Urz. U z 2021 r. L 74, s. 35)
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama