Ośrodek badawczy Millward Brown przygotował najnowszą edycję prestiżowego rankingu BrandZ, który prezentuje 100 najcenniejszych marek na świecie. W tym roku obyło się bez większych sensacji, choć przetasowanie na pozycji lidera rankingu można uznać za pewną niespodziankę. Co ciekawe, łączna wartość wszystkich marek z TOP100 podwoiła się od czasu opublikowania pierwszego rankingu i wynosi obecnie ponad 2,9 bln dolarów. Prezentujemy dziesięciu zwycięzców tegorocznej edycji BrandZ.
1
Miejsce 9. Marlboro
Wartość marki: 67,341 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: -3%
Pozycja w poprzednim rankingu: 8
Najpotężniejsza tytoniowa marka na świecie zanotowała spadek o jedną pozycję. To niewiele, zważywszy na światowy trend odwrotu od tradycyjnych papierosów. Dalsza przyszłość marki zależy przede wszystkim od tego, jak jej rozwojem pokieruje koncern Philip Morris International. Póki co, jej najlepszym ambasadorem na świecie są dwa zespoły Formuły 1 - Ferrari oraz McLaren.
Bloomberg / Daniel Acker
2
Bloomberg / Chris Ratcliffe
3
Miejsce 7. VISA
Wartość marki: 79,197 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: 41%
Pozycja w poprzednim rankingu: 8
VISA wciąż utrzymuję znaczną przewagę nad swoim największym rywalem MasterCard. W tym roku obie marki zgodnie awansowały o dwie pozycje - VISA na miejsce 7, a MasterCard na 18. Kilka dni temu świat obiegła informacja jakoby obydwie marki rozważały wycofanie się z rynku rosyjskiego. Ma być to podyktowane nowymi kontrowersyjnymi przepisami prawnymi, które mają zmuszać zagraniczne podmioty do płacenia setek milionów dolarów za możliwość prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Rosji.
Bloomberg / ANDREW HARRER
4
Miejsce 6. Coca-Cola
Wartość marki: 80,683 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: 3%
Pozycja w poprzednim rankingu: 5
Najpopularniejszy napój na świecie zanotował lekki spadek, ale jest to prawdopodobnie jedynie "wypadek przy pracy". Wielkimi krokami zbliżają się bowiem Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Coca-Cola jest jednym z głównych sponsorów tej imprezy i zrobi wszystko, aby podbudować pozycję swojej marki na kanwie tego wydarzenia.
Bloomberg
5
Miejsce 5. McDonald's
Wartość marki: 85,706 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: -5%
Pozycja w poprzednim rankingu: 4
W tym roku spadek zanotował również niekwestionowany król fast-foodów. Jednak podobnie jak Coca-Cola, McDonald's również zyska na zbliżających się Mistrzostwach Świata. Warto zwrócić uwagę na fakt, że amerykański gigant jest najwyżej notowaną nietechnologiczną firmą w tegorocznym rankingu BrandZ. Pierwsze cztery miejsca należą już do "tygrysów" z Doliny Krzemowej.
Bloomberg / Sam Hodgson
6
Miejsce 4. Microsoft
Wartość marki: 90,185 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: 29%
Pozycja w poprzednim rankingu: 7
W ubiegłym roku Microsoft był na ustach wszystkich. Prezentacja Xboksa One, rezygnacja niezbyt lubianego przez rynki Steve'a Ballmera, przejęcie mobilnego biznesu Nokii i coraz silniejsza pozycja na rynku rozwiązań chmurowych. To wszystko przełożyło się na wzmocnienie pozycji twórców Windowsa, jak również na awans w rankingu BrandZ. Jeśli Microsoft będzie dalej podążał tą drogą, to być może już w przyszłym roku trafi do pierwszej trójki.
Bloomberg / Kiyoshi Ota
7
Miejsce 3. IBM
Wartość marki: 107,541 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: -4%
Pozycja w poprzednim rankingu: 3
Tak wysoka pozycja marki IBM jest dość zaskakująca. Amerykański koncern już dawno wycofał się z rynku konsumenckiego i obecnie zajmuje się przede wszystkim tworzeniem specjalistycznego oprogramowania oraz usługami IT. Choć legendarne komputery IBM są już odległą przeszłością, to jednak marka ta wciąż jest dla nas symbolem bezpieczeństwa i niezawodności.
Bloomberg / Scott Eells
8
Miejsce 2. Apple
Wartość marki: 147,880 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: -20%
Pozycja w poprzednim rankingu: 1
Wszystko wskazuje na to, że klienci mają już dość kolejnych "odgrzewanych kotletów" ze strony firmy z Cupertino i oczekują jakiegoś prawdziwie innowacyjnego produktu. Trudno inaczej wyjaśnić tak duży spadek wartości marki Apple. Tim Cook i spółka mają teraz szansę na odkupienie swoich win. W czerwcu odbędzie się deweloperska konferencja WWDC, a jej "gwoździem programu" może okazać się inteligentny zegarek iWatch. Czy pomoże on wrócić firmie z Cupertino na szczyt?
Bloomberg
9
Miejsce 1. Google
Wartość marki: 158,843 mln dolarów
Zmiana wartości marki w ciągu ostatniego roku: 40%
Pozycja w poprzednim rankingu: 1
To musiało się w końcu zdarzyć. Google po kolei dominuje wszelkie sfery naszego internetowego życia - nawet gdy nie do końca jesteśmy z tego zadowoleni. Symbolem ekspansji firmy z Mountain View są ostatnimi czasy okulary Google Glass. Internetowy gigant ma prosty plan: Chce podbić cały świat - i jak na razie całkiem nieźle mu to wychodzi.
– W ostatnim roku Google było marką niezwykle innowacyjną – przypomnijmy choćby Google Glass, inwestycje w sztuczną inteligencję czy szereg umów partnerskich, dzięki którym system operacyjny Android zawędrował do innych produktów, nawet do samochodów. Wszystkie te działania stanowią bardzo mocny sygnał dla konsumentów i mówią im o tym, czym jest Google. Te kroki ze strony Google zbiegły się w czasie ze spowolnieniem rozwoju Apple – komentuje wyniki Nick Cooper, dyrektor zarządzający firmy Millward Brown Optimor.
Bloomberg / Victor J. Blue
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję