Nowe edycje starych programów – tak w skrócie wyglądać będzie jesienna ramówka większości stacji telewizyjnych. A wśród prawdziwych nowości znajdą się głównie zagraniczne seriale i programy „udające” dokumenty

Pora na kolejne starcie stacji telewizyjnych. Wiosenną rundę wygrał Polsat, który dzięki nowym programom stał się najchętniej oglądanym kanałem sezonu i ustabilizował wyniki, gdy niemal wszyscy pozostali tracili. Czy powtórzy sukces?

Łatwo nie będzie, ale jest szansa, bo nadawca chce zachować wszystkie skuteczne pozycje. Już od września na antenie Polsatu ponownie ruszy walka o popularność, Kryształową Kulę i tytuł najlepszego tancerza wśród gwiazd – znów zawiruje parkiet w programie „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami”. W sobotnie wieczory za pośrednictwem tej stacji na ekranie zagoszczą wokaliści światowego formatu, m.in. Lenny Kravitz, Seal, Sabrina. Pojawi się też Maryla Rodowicz. Wszystko to na scenie show „Twoja twarz brzmi znajomo”. We wtorki i w środy Polsat stawia na cieszące się dużą popularnością programy o gotowaniu, czyli „Top Chef” i „Hell’s Kitchen – Piekielna kuchnia”. W niedzielne wieczory widzowie tej stacji tradycyjnie śledzić będą ósmą edycję programu „Tylko muzyka. Must be the Music”. Telewizja Zygmunta Solorza-Żaka stawia też na seriale. W czwartki pojawi się kolejny sezon „Przyjaciółek” oraz kryminalny cykl „Na krawędzi 2”. Popołudnia z Polsatem to seriale „Pierwsza miłość” i „Świat według Kiepskich”.

TVN dopiero dzisiaj ujawni swoje jesienne propozycje. Na razie wiadomo, że planuje pięć nowości. Wśród nich znajdzie się „Szkoła”, serial z kategorii paradokumentu, którego akcja skupiona jest na życiu uczniów klas gimnazjalnych i licealnych. Serial będzie opowiadał o burzliwym poszukiwaniu własnej tożsamości, potrzebie akceptacji, szukaniu nowych doświadczeń czy pierwszych miłościach. Inspiracją dla scenarzystów były prawdziwe historie współczesnych nastolatków. Na antenie TVN na pewno nie zabraknie także popularnych wśród widzów programów „Mam talent” i „MasterChef” oraz seriali „Prawo Agaty” i „Lekarze”. Widzowie mogą się również spodziewać nowej serii „Perfekcyjnej Pani Domu” oraz kolejnej odsłony cyklów „Kobieta na krańcu świata” i „Kuchennych rewolucji” Magdy Gessler.

TVP zapowiedziała prezentację jesiennej ramówki w drugiej połowie sierpnia. Na razie wiadomo, że chce zawojować rynek drugą częścią programu „Rolnik szuka żony” oraz nowym sezonem „Czasu honoru”, tym razem akcja będzie się działa w okresie Powstania Warszawskiego. – Telewizja publiczna zrezygnowała z tworzenia kanału dokumentalnego, więc należy się spodziewać, szczególnie na antenach Dwójki i TVP Kultura, dobrych filmów dokumentalnych – mówi Jacek Rakowiecki, rzecznik TVP. Zapowiada także powrót Studia Teatralnego Dwójki. – Zaczynamy „Apolonią” Warlikowskiego, która ze względu na ogrom przedsięwzięcia zostanie pokazana w dwóch częściach – zapowiada Rakowiecki. TVP zapowiedziała również serial „Dzwony wojny” realizowany wspólnie z BBC. 1 września w rocznicę wybuchu wojny widzowie obejrzą specjalne wydanie „Wiadomości” przygotowane we współpracy z BBC i niemiecką ZDF.

Ciekawie zapowiada się jesienna ramówka czwartego gracza na rynku, TV Puls, która wprawdzie wolniej niż do tej pory, ale systematycznie poprawia oglądalność, także dzięki drugiemu kanałowi Puls 2. Stacja postawi tej jesieni na seriale znane z HBO i History, ale dotąd niedostępne dla widzów bezpłatnej telewizji. Na antenie Pulsu będzie można zobaczyć serial „Wikingowie”. Premierę w ogólnopolskiej telewizji będzie też miała produkcja „Hannibal” (serialowa wersja opowieści o dr. Lecterze znanym z „Milczenia owiec”) ze znakomitym Madsem Mikkelsenem oraz „American Horror Story”. Nie zabraknie też kolejnych odcinków „Arrow” oraz „Spartakusa”. Prezes TV Puls Dariusz Dąbski ujawnił wczoraj, że stacja na ramówkę przeznaczyła 40 mln zł. Puls może sobie na to pozwolić, bo jest jednym z beneficjentów cyfryzacji telewizji – od lipca zeszłego roku stacja poprawiła oglądalność o 8 proc., osiągając poziom 3,45 proc. Razem z Pulsem 2 zamierza pod koniec roku uzyskać 7-proc. udział w rynku. Jesienią ruszą TV Puls w wersji HD oraz internetowy serwis VoD.

Ostro o widza będą walczyć także telewizje kablowe i satelitarne. – Już nie pozyskują ot tak osób uciekających od dużych anten. W tym roku po raz pierwszy udział stacji kablowo-satelitarnych zaczął się kurczyć – od stycznia do lipca spadł o 2 proc. do 34,5 proc. w grupie 16–49 lat – mówi Joanna Nowakowska z domu mediowego MEC. Dodaje, że konkurencja w naziemnej telewizji jest duża, przybyło widzów niepłacących za telewizję, tak więc kanały płatne przyspieszają z inwestycjami.

Nadawcy, niektórzy po raz pierwszy, postawili na lokalne produkcje. Na przykład National Geographic jesienią zaproponuje widzom nową wersję programu „Tabu”. Stacja zrealizowała też serię dokumentów „Nocny konwój” i „Przemek Saleta – najcięższe zadania”. Pierwszy pokazuje, jak po polskich drogach nocami przewozi się wielkogabarytowe obiekty, części wyposażenia elektrowni czy fabryk. Gwiazdą drugiego serialu jest Przemysław Saleta, który wykonuje najcięższe zawody. Próbuje np. swoich sił jako drwal w Bieszczadach czy pracownik w odlewni metalu.

W grupie Discovery polskie produkcje to przede wszystkim emitowany na kanale ID program „Stalking – zła miłość”, którego gospodarzem jest Małgorzata Foremniak. Z kolei na TLC ukaże się w najbliższym czasie „Miłość od pierwszego kliknięcia – o randkowaniu przez Internet”. TLC postara się odkryć kulisy wirtualnego randkowania i stworzyć podręcznik internetowej etykiety. Kontrowersje wzbudzi „$eks kup teraz” – dwuodcinkowa seria, dzięki której widzowie będą mieli okazję poznać seksbranżę widzianą oczami striptizerek, ekskluzywnych call girls, erotycznych masażystów i męskich prostytutek. Prowadzącą „$eks – kup teraz” jest znana z programu „Top Model” Marta Szulawiak-Turska. Jesienią ukaże się także program z cyklu „Okiem Ohme” poświęcony Polkom na diecie i kultowi pięknego ciała.

UPC rośnie dzięki internetowi

Ponad 886 tys. odbiorców telewizji cyfrowej i 958 tys. użytkowników szerokopasmowego internetu – UPC, największy operator kablowy w Polsce, podał wczoraj wyniki za II kw. 2014 r. Przychody firmy wyniosły w tym czasie 368 mln zł i były o 1,3 proc. większe niż przed rokiem. W sumie w pierwszym półroczu osiągnęły poziom 735 mln zł, o 0,5 proc. większy niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Operator poinformował, że w II kw. liczba odbiorców telewizji cyfrowej wzrosła w stosunku do I kw. o 18,6 tys., liczba klientów internetu szerokopasmowego o 24,6 tys. Już 80 proc. osób kupujących dostęp do internetu u tego operatora posiada łącze o szybkości co najmniej 30 Mb/s.

W sumie kablówka ma już 1 436 600 klientów. Odsetek osób wybierających potrójną usługę (telewizja, internet, telefon) wzrósł do ponad 33 proc. W UPC jeszcze 326 tys. abonentów ogląda telewizję analogową, chociaż ich liczba systematycznie spada.

W II kw. UPC Polska inwestowało w rozwój oferty cyfrowej – w maju uruchomiona została usługa Horizon TV, zapewniająca możliwość oglądania do 100 kanałów Telewizji Cyfrowej UPC na trzech urządzeniach mobilnych jednocześnie. Spółka podała, że w ciągu trzech tygodni od startu aplikację pobrało ponad 50 tys. klientów. Uruchomiona też została usługa UPC Wi-Free – sieć 600 tys. darmowych hotspotów dla klientów internetu UPC.