O nowej jakości usług na wielkopolskich torach rozmawiamy z Włodzimierzem Wilkanowiczem, Prezesem Zarządu Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o.

Zostali Państwo powołani do życia przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego stosunkowo niedawno, bo zaledwie sześć lat temu, a dziś jesteście przewoźnikiem z usług, którego korzysta ponad 8 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób realizujecie regionalne przewozy pasażerskie?

Swoją działalność rozpoczęliśmy dokładnie 1 czerwca 2011 r. i obecnie nasze przewozy obsługują linie kolejowe woj. wielkopolskiego, a także wybrane odcinki linii w województwach: lubuskim, kujawsko-pomorskim i łódzkim. Oferta w znaczącym stopniu zaspokaja zapotrzebowanie mieszkańców na przewozy do szkół, uczelni oraz miejsc pracy na obsługiwanych obszarach. Każdego dnia na trasy wyjeżdża ok. 180 pociągów, pokonując w skali roku 5 mln km. Jednakże co roku osiągamy wzrost liczby pasażerów i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom realizujemy kolejne projekty, aby usprawnić naszą działalność.

Jednym z takich przedsięwzięć jest „Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Na czym on polega?

To projekt, którego celem jest stworzenie systemu osobowych połączeń kolejowych na obszarze metropolitalnym Poznania, przy wykorzystaniu ale i modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej. Te działania mają usprawnić komunikację publiczną pomiędzy gminami będącymi partnerami przedsięwzięcia a stacją Poznań Główny. Najważniejszym założeniem jest wprowadzenie połączeń, z częstotliwością co 30 minut w godzinach szczytu. Zakłada on również wprowadzenie zintegrowanego transportu publicznego, opartego na kolei i koncepcji węzłów przesiadkowych wraz z układami drogowymi. Od czerwca chcielibyśmy wprowadzić połączenia metropolitarne, w promieniu 50 km od centrum miasta.

Kolejną inicjatywą jest organizacja zrzeszająca przewoźników samorządowych. Jaką rolę pełni ona w usprawnieniu transportu kolejowego?

Związek Samorządowych Pracodawców Kolejowych powołało jedenaście spółek należących do samorządów, a jego celem jest wymiana doświadczeń i reprezentowanie wspólnego stanowiska przewoźników. Porozumienie ws. powołania Związku podpisały Koleje Mazowieckie, WKD, SKM Warszawa, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Arriva RP, Arriva Polska, SKPL Cargo. Wśród głównych założeń działalności organizacji znajduje się m.in. podejmowanie działań na rzecz rozwoju rynku usług kolejowych, integracji środowiska kolejowego, reprezentowanie i popieranie działań na rzecz członków czy współpraca z organizacjami międzynarodowymi, zwłaszcza związanymi z transportem publicznym. W ramach Związku organizujemy szereg spotkań a jednym z ważniejszych zagadnień, jakim się zajmujemy jest m.in. projekt wspólnego biletu.

Sprawny pasażerski transport kolejowy stanowi ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego regionów. Co jest wg Pana najważniejszym wyznacznikiem tego progresu?

Na sukces kolejowych przewozów pasażerskich mają wpływ trzy podstawowe elementy. Przede wszystkim sprawna infrastruktura, wychodzący naprzeciw oczekiwaniom pasażerów przewoźnik oraz bezpieczny, nowoczesny tabor, który zapewni wysoką jakość i komfort podróży. Oczywiście nie bez znaczenia jest również czynnik ludzki. Ważne aby pociągi były obsługiwane przez wykwalifikowaną kadrę, służącą pomocą i nie dotyczy to tylko konduktorów, kierowników taboru czy maszynistów, ale również całego zaplecza technicznego. Myślę, że właśnie te założenia, których trzymamy się od początku swojej działalności, mają odzwierciedlenie w systematycznym wzroście liczby podróżnych. Poza tym dogodność oraz częstotliwość połączeń, w dobie nieustannych korków samochodowych i znacznego zanieczyszczenia powietrza, z pewnością przyciąga ludzi do korzystania z naszych usług. Myślę, że jesteśmy świadkami powracającej mody na kolej.

Odpowiedzią na wysokie oczekiwania wobec świadczonych przez Koleje Wielkopolskie usług była również decyzja o wdrożeniu Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Jakimi jeszcze sukcesami możecie się pochwalić?

Cały czas dążymy do perfekcji na wszystkich płaszczyznach funkcjonowania. Już w 2015 r. wdrożyliśmy ISO w zakresie systemu zarządzania jakością (PN-EN ISO 9001:2008), środowiskowego (PN-EN ISO 14001:2004) oraz bezpieczeństwem i higieną pracy (PN-N-18001:2004). Wśród dotychczasowych sukcesów Kolei Wielkopolskich, oprócz funkcjonującego już systemu sprzedaży biletów przez telefon komórkowy w aplikacji SkyCash, wymienić należy system internetowej sprzedaży biletów. Obecnie, jak pokazują badania jakościowe, wszystko to przynosi wymierny efekt – końcowa ocena i zadowolenie klienta utrzymuje się na stałym, ponad 90 proc. poziomie.

Rozmawiała Joanna Chrustek