Według danych ekspertów w ostatnim półroczu blisko 30 proc. wszystkich pożyczek online zostało zaciągniętych za pomocą urządzeń mobilnych takich jak smartfon czy tablet . Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi możliwości jakie wynikają z postępującej cyfryzacji i idących za tym udogodnień. Firmy oferujące pożyczki online wychodzą dlatego naprzeciw oczekiwaniom klientów i są coraz aktywniejsze na dynamicznie rozwijającym się rynku m-commerce. Eksperci wyceniają wartość polskiego segmentu rynku mobilnego na ponad 2 mld PLN . Z badań wynika, że ponad 80 proc. e-konsumentów korzysta z urządzeń mobilnych w domu, w podróży odsetek ten wynosi 44 proc., natomiast w pracy 37 proc. Czy pożyczki online zmienią się w pożyczki mobile?
„Rozwiązania, które dobrze sprawdziły się w e-handlu należy zaimplementować także to powstającego właśnie segmentu FinTech, czyli finanse i technologie. Przyzwyczajenia i nawyki konsumentów są takie same, bez znaczenia czy ktoś robi zakupy przez internet czy szuka pożyczki online. W jednym i drugim przypadku działają takie same mechanizmy. Firmy i instytucje pożyczkowe już to zauważyły, stąd tak silny nacisk na działania w m-commerce. Przez smartfona możemy załatwić już praktycznie wszystko – sprawy urzędowe, bankowe randkowanie czy trening. Dlaczego mielibyśmy nie brać pożyczek? Jest to bezpieczne i szybkie, tak jak w przypadku innych aktywności w kanale mobilnym” – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl
Z danych pozyczkaportal.pl wynika, że w ostatnim półproczu 24 proc. pożyczek zostało wziętych za pomocą smartfona, natomiast 4 proc. przez tablet . Jednak w dalszym ciągu odsetek pożyczek zaciągniętych za pomocą tradycyjnego komputera jest wysoki i wynosi w tym przypadku, aż 72 proc. Według ekspertów wraz z postępującą digitalizacją społeczeństwa w najbliższych latach ma to jednak ulec zmianie.
„Po jednej stronie mamy tradycyjne firmy pożyczkowe, z sieciami oddziałów i papierowymi dokumentami do uzupełnienia, których oferta ma charakter czysto finansowy. Z drugiej strony są technologiczne startupy, które mimo, że również udzielają pożyczki, przewagę budują na technologii, która daje użytkownikowi wygodę, szybkość decyzji kredytowej i dostępność o każdej porze dnia z każdego miejsca na Ziemi. Pomiędzy tymi segmentami widać coraz większą przepaść, bo i potrzeby obu grup klientów są zupełnie inne. Trend przenoszenia decyzji finansowych do kanału mobile, jest kolejnym wyznacznikiem dzielącym FinTech od klasycznych firm pożyczkowych” – dodaje Jarosław Ryba, Prezes Związku Firm Pożyczkowych.
Z badań ekspertów wynika, że do 2017 roku co trzeci człowiek na świecie będzie posiadał smartfona . Natomiast globalne wydatki na reklamę mobilną w 2016 roku według szacunków mają wynieść ponad 100 mld USD . W Polsce już ponad 60 proc. osób posiada smartfona, a rodzimy rynek m-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie.