Większa przejrzystość i uczciwsze wyliczenie szkód przez ubezpieczycieli. Komisja Nadzoru Finansowego zaprezentowała wytyczne dla zakładów ubezpieczeniowych dotyczące polis komunikacyjnych.

Jak wyjaśnia przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, Andrzej Jakubiak, na przyjęciu wytycznych skorzystają zarówno ubezpieczyciele jak i przeciętny Kowalski, który powinien otrzymać lepszą informację na etapie likwidacji szkód i większą pewność, że wypłata ubezpieczyciela pokryje wszystkie koszty związane ze szkodą. Szef KNF przewiduje, że nowe wytyczne mogą wpłynąć na podwyższenie składek tylko u najtańszych ubezpieczycieli.

Wicedyrektor departamentu inspekcji ubezpieczeniowych i emerytalnych w KNF, Krystian Wiercioch w rozmowie z IAR tłumaczy, że ubezpieczycielom trudniej będzie zaniżać cenę części wykorzystywanych do powypadkowych napraw. Zakłady ubezpieczeń powinny uwzględniać w kalkulacjach ceny nowych części i nie powinny stosować amortyzacji zaniżającej wypłacane odszkodowanie. Klient natomiast powinien mieć możliwość nabycia części na rynku lokalnym (KNF nie precyzuje jednak definicji lokalnego rynku). Zakład powinien wskazać dystrybutora lub producenta części, który oferuje je w cenach podanych przez ubezpieczyciela.

Komisja przygotowała 21 wytycznych. Część z nich dotyczy stabilności finansowej ubezpieczycieli. Teoretycznie ubezpieczyciele nie muszą się do nich stosować, ale muszą wyjaśnić dlaczego tego nie robią. Komisja przy okazji kontroli zakładów ubezpieczeń będzie zwracać uwagę na wypełnianie zaleceń.

Konsultacje wytycznych ze środowiskiem firm ubezpieczeniowych potrwają do końca września. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem zaczną one obowiązywać od końca marca przyszłego roku. Urzędnicy KNF zastrzegają, że wytyczne porządkują obowiązujące prawo i nie ustanawiają nowych przepisów. Wyznaczają za to standardy obsługi klienta, które w przypadku pozwów cywilnych mogą być wskazówką dla sędziów.