Zagrożenia takiego możemy zapobiec przestrzegając kilku zasad. Poniżej przedstawiamy Państwu proste porady, które zwiększą bezpieczeństwo naszych oszczędności a także pozwolą ochronić nasze dane osobowe przed ich wyłudzeniem.
Znacząca większość osób wyjeżdżających na wakacje zabiera ze sobą kartę płatniczą, jako wygodny i bezpieczny instrument dokonywania płatności, jak również narzędzie umożliwiające dostęp do gotówki.
Najprostsza reguła bezpieczeństwa, korzystając z kart płatniczych to kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Używajmy karty w miejscach, w których korzystalibyśmy z gotówki, starajmy się unikać korzystania z karty w miejscach, w których obawialibyśmy się zapłacić gotówką.
Pamiętajmy, że karta powinna zawsze znajdować się w polu naszego widzenia. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której np. osoba z obsługi restauracji bierze od nas kartę i znika z nią na zapleczu w celu dokonania transakcji.
Nie zapisujmy numeru PIN na kartkach przechowywanych razem z kartą płatniczą, ani na samej karcie.
W przypadku wypłat z bankomatów, szczególnie za granicą, należy dokonywać takiej transakcji (o ile to możliwe) w znanych z Polski typach bankomatów. W przypadku gdy wygląd bankomatu budzi wątpliwości zrezygnujmy z wypłaty pieniędzy w takim urządzeniu i poszukajmy innego. Zawsze zasłaniajmy ręka klawiaturę na której wprowadzamy numer PIN.
W przypadku gdy bankomat nie wydał nam karty lub pieniędzy, jak również gdy otrzymana przez nas kwota różni się od kwoty którą mieliśmy wypłacić- skontaktujmy się z wydawcą karty (numer telefonu do wydawcy znajduje się na odwrocie karty płatniczej – warto ten numer zapisać)
Podstawową zasadą w przypadku problemów z kartą jest jak najszybszy kontakt z jej wydawcą. Również w przypadku utraty karty (kradzieży, zgubienia) konieczny jest niezwłoczny kontakt z wydawcą w celu dokonania zastrzeżenia karty.
Karta płatnicza jest wygodnym, przyjaznym i bezpiecznym instrumentem płatniczym o szerokim zastosowaniu, jednak korzystając z niej należy pamiętać o zasadach rozsądnego postępowania. Więcej informacji na temat bezpiecznego korzystania z kart płatniczych można znaleźć na stronie Związku Banków Polskich www.zbp.pl/bezpieczny_bank.
Co należy zrobić w przypadku utraty dokumentu?
"Zgubiłem dokumenty", "zgubiłem dowód osobisty", "ukradli mi paszport", "zgubiłem prawo jazdy" - gdy znajdą się Państwo w takiej sytuacji, należy jak najszybciej:
1. Powiadomić oddział banku, w którym posiadamy rachunek lub którego jesteśmy stałym klientem (albo, gdy nie mamy konta bankowego, iść do banku, który przyjmuje zastrzeżenia nie tylko od swoich klientów - aktualna lista www.DokumentyZastrzezone.pl) - tak postępujemy zarówno w przypadku zwykłego zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży. Powiadomienie polega na złożeniu wniosku o zastrzeżenie dokumentu - dyspozycja jest potrzebna, aby bank wpisał zastrzeżenie do Centralnej Bazy Danych Systemu DZ.
2. Powiadomić najbliższą jednostkę policji - jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży.
3. Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument. Informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - www.mswia.gov.pl .
System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE to ogólnopolski system zastrzegania skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości chroniący przed wyłudzeniami z ich użyciem. Informacje z jednego banku, poprzez System DZ, są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków i instytucji korzystających z Systemu. Na życzenie Klienta może być wydane pisemne potwierdzenie przyjęcia dyspozycji. Do najważniejszych dokumentów wykorzystywanych do poświadczania tożsamości zalicza się: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, książeczka marynarska, książeczka wojskowa, karta pobytu. Zastrzegać należy także: karty płatnicze, dowody rejestracyjne.