statystyki

Ubezpieczenia pod większą kontrolą. Co zmieniły nowe przepisy?

autor: Paweł Michalak, Aleksander Półtorak11.12.2018, 11:10; Aktualizacja: 11.12.2018, 11:17
umowa

Od 1 października 2018 r. nadzór nad każdym dystrybutorem ubezpieczeń i reasekuracji, w tym nad agentami, multiagentami i brokerami, pełni Komisja Nadzoru Finansowegoźródło: ShutterStock

Wejście w życie nowych przepisów, dzięki którym nabywcy polis mogą łatwiej dochodzić swych praw, przeszło niemal bez echa.

O d 1 października obowiązuje w pełni ustawa z 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, która implementuje do polskiego prawa unijną dyrektywę o dystrybucji ubezpieczeń (Dyrektywa IDD). Określa ona zasady wykonywania działalności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń osobowych i majątkowych oraz dystrybucji reasekuracji. Zakłady ubezpieczeń, agenci, multiagenci, a także podmioty prowadzące działalność brokerską zostały związane nowymi zasadami dotyczącymi sprzedaży ubezpieczeń. Dystrybutorów, czyli osoby prawne i fizyczne mające prawo sprzedaży ubezpieczeń, którzy nie dochowają obowiązku rzetelnej informacji (nie wystarczy enigmatyczny opis w ogólnych warunkach ubezpieczeń), czekają wysokie kary.

Nowa regulacja ma za zadanie uchronić klientów m.in. przed misselingiem, czyli sprzedażą produktów lub usług niedostosowanych do ich potrzeb. Przepisy wprowadzają wymóg przeprowadzenia rzetelnej i obiektywnej analizy potrzeb obsługiwanej osoby przed zaoferowaniem jakichkolwiek produktów bądź usług. Przepisy nakłaniają multiagentów, by w ofercie przedstawiali te usługi, które są najbardziej dopasowane do potrzeb klienta, a nie te, za które otrzymują najwyższą prowizję od zakładu ubezpieczeniowego. Dystrybutor ubezpieczeń nie może też dokonywać z zakładem ubezpieczeń ustaleń, które mogłyby faworyzować określone umowy ubezpieczeń, niebędące de facto najlepszymi produktami finansowymi dla klienta.

Ograniczenie to dotyczy agencji ubezpieczeniowych i brokerskich oraz zatrudnianych przez nie pracowników. W konsekwencji zmienia się rola osób pracujących z klientem już na początkowym etapie sprzedaży. Stają się bowiem rzeczywistymi doradcami ubezpieczeniowymi w ramach swojej oferty, a nie tylko sprzedawcami liczącymi na jak najwyższy wynik finansowy. Wiarygodność przekazywanych informacji ma zapewnić obowiązek regularnego szkolenia zawodowego, którego zakres precyzyjnie określa załącznik do ustawy. Klientowi należy przedstawić obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym, tak by umożliwić mu podjęcie świadomej decyzji. Wszystkie dane wymagane przez ustawę powinny się znaleźć w karcie produktu.


Pozostało 52% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Inspektor Pracy(2018-12-11 13:09) Zgłoś naruszenie 00

    Marzenia ,marzenia ,obietnice...PZU sprzedaje ubezpieczenie grupowe pracownikom elektrociepłowni. Jak iCH CIĘŻARÓWKA W NOCY przejedzie pomiędzy 22 a 6 rano i bedą na kotle jechać słuzbowo w delegacje to dostaną taaaaaaaaka kase za smierć ,albo jak sie rozchoruja na chorobe śmiertelną chorobę Creutzfeldta-Jakoba--od wsciekłego szefa lub tez zapadna na anamie ale tylko taką jak w OWU ---oj obietnice a głupolom radość

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane