statystyki

Ubezpieczenia pod większą kontrolą. Co zmieniły nowe przepisy?

autor: Paweł Michalak, Aleksander Półtorak11.12.2018, 11:10; Aktualizacja: 11.12.2018, 11:17
umowa

Od 1 października 2018 r. nadzór nad każdym dystrybutorem ubezpieczeń i reasekuracji, w tym nad agentami, multiagentami i brokerami, pełni Komisja Nadzoru Finansowegoźródło: ShutterStock

Wejście w życie nowych przepisów, dzięki którym nabywcy polis mogą łatwiej dochodzić swych praw, przeszło niemal bez echa.

O d 1 października obowiązuje w pełni ustawa z 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, która implementuje do polskiego prawa unijną dyrektywę o dystrybucji ubezpieczeń (Dyrektywa IDD). Określa ona zasady wykonywania działalności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń osobowych i majątkowych oraz dystrybucji reasekuracji. Zakłady ubezpieczeń, agenci, multiagenci, a także podmioty prowadzące działalność brokerską zostały związane nowymi zasadami dotyczącymi sprzedaży ubezpieczeń. Dystrybutorów, czyli osoby prawne i fizyczne mające prawo sprzedaży ubezpieczeń, którzy nie dochowają obowiązku rzetelnej informacji (nie wystarczy enigmatyczny opis w ogólnych warunkach ubezpieczeń), czekają wysokie kary.

Nowa regulacja ma za zadanie uchronić klientów m.in. przed misselingiem, czyli sprzedażą produktów lub usług niedostosowanych do ich potrzeb. Przepisy wprowadzają wymóg przeprowadzenia rzetelnej i obiektywnej analizy potrzeb obsługiwanej osoby przed zaoferowaniem jakichkolwiek produktów bądź usług. Przepisy nakłaniają multiagentów, by w ofercie przedstawiali te usługi, które są najbardziej dopasowane do potrzeb klienta, a nie te, za które otrzymują najwyższą prowizję od zakładu ubezpieczeniowego. Dystrybutor ubezpieczeń nie może też dokonywać z zakładem ubezpieczeń ustaleń, które mogłyby faworyzować określone umowy ubezpieczeń, niebędące de facto najlepszymi produktami finansowymi dla klienta.

Ograniczenie to dotyczy agencji ubezpieczeniowych i brokerskich oraz zatrudnianych przez nie pracowników. W konsekwencji zmienia się rola osób pracujących z klientem już na początkowym etapie sprzedaży. Stają się bowiem rzeczywistymi doradcami ubezpieczeniowymi w ramach swojej oferty, a nie tylko sprzedawcami liczącymi na jak najwyższy wynik finansowy. Wiarygodność przekazywanych informacji ma zapewnić obowiązek regularnego szkolenia zawodowego, którego zakres precyzyjnie określa załącznik do ustawy. Klientowi należy przedstawić obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym, tak by umożliwić mu podjęcie świadomej decyzji. Wszystkie dane wymagane przez ustawę powinny się znaleźć w karcie produktu.


Pozostało jeszcze 52% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Inspektor Pracy(2018-12-11 13:09) Zgłoś naruszenie 00

    Marzenia ,marzenia ,obietnice...PZU sprzedaje ubezpieczenie grupowe pracownikom elektrociepłowni. Jak iCH CIĘŻARÓWKA W NOCY przejedzie pomiędzy 22 a 6 rano i bedą na kotle jechać słuzbowo w delegacje to dostaną taaaaaaaaka kase za smierć ,albo jak sie rozchoruja na chorobe śmiertelną chorobę Creutzfeldta-Jakoba--od wsciekłego szefa lub tez zapadna na anamie ale tylko taką jak w OWU ---oj obietnice a głupolom radość

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane