Komisja Europejska ogłosiła, że z programu „Łącząc Europę” (CEF) wesprze projekty w ramach transeuropejskich sieci energetycznych (TEN-E). Jeden z nich to Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy.

Otrzyma on 6,8 mln euro na przygotowanie studium wykonalności. Będzie to wodorociąg prowadzący od północnych terenów Finlandii, przez Zatokę Fińską, kraje bałtyckie, Polskę, do Niemiec. Projekt mają realizować operatorzy systemów przesyłowych: Gas Grid z Finlandii, Elering z Estonii, Conexus z Łotwy, Amber Grid z Litwy, Gaz-System z Polski oraz Ontras z Niemiec.

Europa zyska szansę w technologiach wodorowych

Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu, mówi, że decyzja o przyznaniu unijnego dofinansowania potwierdza jego priorytetowe znaczenie dla UE. – Projekt ten daje impuls w kierunku realizacji założeń REPowerEU. Jako operatorzy infrastruktury przesyłowej możemy wspólnie odegrać ważną rolę w kształtowaniu przyszłości europejskiej energetyki i wspierać dążenie do zmniejszania emisyjności gospodarki. Im szybciej wdrożymy te rozwiązania, tym szybciej nasz przemysł i obywatele odczują korzyści z czystszej energii, a Europa zyska szansę, by stać się liderem w dziedzinie nowoczesnych technologii wodorowych – mówi.

To ważny krok w kierunku budowy infrastruktury wodorowej łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę i Niemcy. Projekt ten może się stać fundamentem dla przyszłej zielonej energetyki w Europie. Rywalizacja o unijne środki na tego typu inwestycje jest duża, więc przyznane dofinansowanie świadczy o wysokiej jakości i znaczeniu NBHC. Potwierdza też jego rolę w unijnych planach zwiększenia niezależności energetycznej i przejścia na czystsze źródła energii. Zgodnie z założeniami zielony wodór wytworzony w procesie elektrolizy, dzięki energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii w północnych rejonach Bałtyku ma być transportowany na południe, do Niemiec, gdzie zapotrzebowanie na surowiec ma być największe.

6,8 mln euro na studium wykonalności. Co dalej?

Pozyskane pieniądze sfinansują część studium wykonalności. Później projekt przejdzie przez kilka kolejnych etapów. Na podstawie wyników studium wykonalności wybiera się optymalny wariant trasy; ocenia się uwarunkowania geograficzne, środowiskowe i techniczne, w tym potencjalne przeszkody terenowe (rzeki, góry, obszary chronione), szacuje się koszty i harmonogram inwestycji.

Natępnym etapem jest projektowanie techniczne i inżynieryjne.

Kolejnym krokiem jest uzyskanie pozwoleń i decyzji administracyjnych, co musi się udać w każdym z sześciu krajów, przez które przechodzi wodorociąg. Do tego potrzebne są przede wszystkim oceny oddziaływania na środowisko, zgody od instytucji regulujących infrastrukturę energetyczną oraz umowy z właścicielami gruntów na terenie inwestycji.

Wówczas po znalezieniu finansowania są ogłaszane przetargi na poszczególne elementy wodorociągu, jak rury czy tłocznie, oraz podpisywane są umowy z dostawcami i wykonawcami robót. Gaz-System nie podaje, kiedy wodorociąg miałby zacząć działać. Najwcześniejszym terminem wydaje się druga połowa przyszłej dekady. ©℗