Cztery strony liczy wniosek, który osoby ogrzewające domy i mieszkania gazem muszą złożyć w gminie, aby otrzymać zwrot pieniędzy za VAT od kupionego paliwa. Jest też pięć załączników, które należy wypełnić w zależności od sytuacji danego gospodarstwa domowego.

Wniosek o wypłatę refundacji został udostępniony na stronie BIP Ministerstwa Klimatu i Środowiska – zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy z 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. poz. 2687).
Na początku druku swoje dane musi podać wnioskodawca. Musi nim być ten członek gospodarstwa domowego, z którym została zawarta umowa na dostarczenie paliwa gazowego. W praktyce oznacza to, że wynajmujący nieruchomości ogrzewane gazem nie będą mieć prawa do refundacji, chyba że dojdzie do zmiany osoby będącej stroną takiej umowy.
Następnie na formularzu trzeba zaznaczyć rodzaj wniosku:
  • czy jest on składany pierwszy raz,
  • czy jest to kolejny wniosek, ale dane gospodarstwa domowego i jego członków się nie zmieniły,
  • czy jest to kolejny wniosek, ale te dane uległy zmianie.
Co do zasady jest bowiem tak, że wnioskodawca może złożyć jeden wniosek obejmujący cały okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (bo za taki czas przysługuje zwrot pieniędzy) lub kilka wniosków obejmujących kolejne miesiące tego roku.
Przypomnijmy, że uzyskanie refundacji VAT jest uzależnione od spełniania kryterium dochodowego (1500 zł na członka rodziny lub 2100 zł dla osoby samotnej), przy czym, jak wynika z art. 20 ust. 4 ustawy, weryfikacja sytuacji dochodowej rodziny jest przeprowadzana raz, przy pierwszym składanym wniosku.
– Zamieszczenie w formularzu rubryki, w której należy zaznaczyć, że jest to kolejny wniosek i doszło do zmiany obejmującej członków rodziny, budzi wątpliwości, bo sugeruje, że powinniśmy w takim przypadku na nowo ustalać wysokość dochodu przypadającego na jedną osobę, choć przepisy ustawy tego nie przewidują – mówi Magdalena Rynkiewicz-Stępień, zastępca dyrektora Miejskiego Centrum Świadczeń w Opolu.
Razem z wnioskiem zostały opublikowane załączniki, które trzeba do niego dołączyć. Pierwszy z nich służy podaniu informacji niezbędnych do wyliczenia dochodu. To właśnie w tym druku trzeba określić, czy gospodarstwo jest jednoosobowe, czy wieloosobowe, i w tym drugim przypadku podać dane jego członków. Wymagane jest tu też:
  • podanie roku, którego dotyczy dochód (przy wnioskach składanych od 1 stycznia do 31 lipca będzie to 2021 r., a po tej dacie – 2022 r.),
  • wskazanie organu, do którego za ten rok były odprowadzane składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • zaznaczenie, czy wnioskodawca i członkowie rodziny osiągali w nim dochody nieopodatkowane lub z gospodarstwa rolnego.
Jeśli były one uzyskiwane, konieczne jest wypełnienie załącznika nr 1a lub 1b (albo obydwu), w których należy podać odpowiednio rodzaj i wysokość nieopodatkowanego dochodu oraz wielkość gospodarstwa rolnego.
Kolejny załącznik (oznaczony nr 2) wypełnia się, jeśli faktura dokumentująca zakup gazu obejmuje okres wykraczający poza 2023 r. Zgodnie z podaną w nim instrukcją postępowania, aby obliczyć ilość paliwa gazowego, za które można otrzymać refundację VAT, należy podzielić liczbę dni w 2023 r. przez liczbę wszystkich dni, które obejmuje faktura, i pomnożyć przez ilość dostarczonego gazu, która widnieje na tym dokumencie.
Wreszcie załącznik nr 3 powinien być dołączony, gdy wniosek będzie składany po 29 lutego 2024 r., bo wtedy – jak wyjaśnia MKiŚ – należy to zrobić w ciągu 30 dni po otrzymaniu faktury za gaz i tę datę trzeba będzie w nim podać. ©℗