statystyki

Inwestycje w koks ze wsparciem

autor: Karolina Baca-Pogorzelska28.06.2018, 08:16; Aktualizacja: 28.06.2018, 08:33
węgiel kamienny

Największy w UE producent węgla koksowego, bazy do produkcji stali, JSW zaczęła batalię o utrzymanie go na liście strategicznych surowców Unii.źródło: ShutterStock

Jastrzębska Spółka Węglowa chce powalczyć o 100 mln euro na nowatorskie rozwiązania. Planuje też budowę fabryki włókien węglowych

Największy w UE producent węgla koksowego, bazy do produkcji stali, JSW zaczęła batalię o utrzymanie go na liście strategicznych surowców Unii. Został na nią wpisany rok temu, a rewizja zestawienia planowana jest za dwa lata. Obecność na liście otwiera JSW drogę do pozyskania finansowania na inwestycje, których wspólnym celem ma być zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych. Polska spółka stara się o 100 mln euro kredytu z EBI na swoje projekty, m.in. modernizację i wymianę baterii koksowniczych w należących do niej zakładach. Na razie nie udało się jednak wciąż domknąć krajowego programu emisji obligacji na ok. 1 mld zł – wynika z informacji DGP.

– Za dwa–trzy lata nie będziemy musieli kupować energii elektrycznej na zewnątrz. Ochrona środowiska jest ważna, ale i koszty. Metan wejdzie niebawem do EU ETS (unijnego systemu handlu prawami do emisji, dziś obejmuje on tylko CO2 – red.). Jest on 21 razy bardziej emisyjny niż dwutlenek węgla. Ale możemy go wychwytywać więcej przy wydobyciu węgla i spalać w specjalnych silnikach. To pozwoli na produkcję z niego ciepła i chłodu – powiedział na konferencji „Od węgla do stali” wczoraj w Brukseli prezes JSW Daniel Ozon. Spółka zainwestuje też w separację wodoru z gazu koksowniczego. Ma on być wykorzystywany w ogniwach wodorowych, produkcji prądu, ciepła, chłodu i ekologicznego transportu publicznego. To zmniejszyłoby emisję zanieczyszczeń na Śląsku. – Podpisaliśmy z producentami autobusów, m.in. z Solarisem, umowy na dostawy wodoru. Gdyby autobus jeździł 300 km dziennie, moglibyśmy zasilić 900 pojazdów gazem z naszych koksowni – mówił Ozon. Przypomniał też o umowie z PKP Cargo, której celem są badania mające doprowadzić do produkcji lokomotyw na wodór. Takie jeżdżą już w Niemczech. JSW chce też współpracować z Chińczykami. – Mogliby wybudować na Śląsku stacje wodorowe dla transportu publicznego – stwierdził Ozon.


Pozostało jeszcze 46% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie