Przebywający na urlopie wypoczynkowym pracownik przyszedł do firmy w celu rozliczenia się z innym pracownikiem z pożyczonych pieniędzy. W trakcie przemieszczania się pomiędzy piętrami poślizgnął się na schodach i skręcił nogę. Czy takie zdarzenie należy zakwalifikować jako wypadek przy pracy?

Zdarzenie wypadkowe, do którego doszło na terenie zakładu pracy, a w którym poszkodowanym został pracownik, który w czasie tego zdarzenia nie świadczył pracy ani też nie przebywał tam w związku z pracą, nie może zostać uznane za wypadek przy pracy.

Zgodnie z art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (dalej: u.u.w.) za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Zgodnie zaś z art. 234 par. 1 kodeksu pracy w razie wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom w przyszłości.

Okoliczności i przyczyny zdarzenia, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, analizuje zespół powypadkowy (co do zasady składający się z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy), który powinien tego dokonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Potwierdzeniem pracy tego zespołu jest protokół powypadkowy, sporządzony według wzoru ustalonego w przepisach rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.

Na podstawie powyższej dokumentacji, w przypadku stwierdzenia, że dane zdarzenie jest wypadkiem przy pracy, osoba poszkodowana w wypadku przy pracy może się ubiegać o świadczenia odszkodowawcze wymienione w przepisach art. 6 ust. 1 u.u.w.

W opisywanej sytuacji osoba zatrudniona u danego pracodawcy ulega wypadkowi, przebywając na terenie należącym do tego pracodawcy, jednak bez związku z realizacją obowiązków wynikających ze stosunku pracy, bo załatwiała swoje prywatne sprawy. Zatem zdarzenie nie wypełnia definicji wypadku przy pracy (związku z pracą), a tym samym nie może być za takowy uznany. ©℗