Neutralność klimatyczna w działalności własnej do roku 2024, duże zaangażowanie inwestycyjne w transformację energetyczną, 15 mln odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważonego stylu życia – m.in. takie zadania postawiła przed sobą Grupa PZU w Strategii ESG. Po dwóch latach od jej przyjęcia nasz największy konglomerat finansowy jest bliski realizacji ambitnych celów
Ogłoszona przez PZU w 2021 r. Strategia ESG „Rozwój w równowadze” stała się integralną częścią nowej wizji rozwoju Grupy PZU. Podejmowane działania zmieniają zarówno organizację od wewnątrz, jak i wpływają na zmiany w jej otoczeniu, zwłaszcza wśród kooperantów i klientów. Skala działalności Grupy PZU, która ma ok. 22 mln klientów różnych usług finansowych i zdrowotnych, a jej aktywa przekraczają 430 mln zł, sprawia, że jej działania w zakresie ESG oddziałują na wiele istotnych dla Polaków sfer życia.
– ESG to nie zestaw czynników, które można realizować wybiórczo, lecz kompleksowa i spójna idea. Idea budująca nowy rodzaj gospodarki oparty na kryteriach pozafinansowych. Każdy biznes działa w środowisku ESG, a więc w środowiskowym, społecznym i zarządczym ekosystemie. Przewagi konkurencyjne zyskuje ten, kto zarządza swoim wpływem. W PZU ważne jest dla nas to, w jaki sposób budujemy wartość dla akcjonariuszy, klientów i partnerów, ale także dla społeczeństwa – mówi Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU. Jak zauważa, już samo tworzenie strategii ESG jest wartościowym doświadczeniem. – Proces ten łączy wiele departamentów firmy, które wcześniej mogły nie mieć okazji do wspólnej pracy, wymiany doświadczeń i informacji. Praca nad strategią pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron organizacji. Dobrze przygotowany benchmark rynkowy wskazuje możliwości rozwoju w różnych obszarach, przy uwzględnieniu zmian w otoczeniu, w tym regulacyjnym. Sam dokument wyznacza kierunki działania i porządkuje wiele procesów – wskazuje Joanna Gorczyca.
Zaufany partner w zielonej transformacji
Od pięciu lat Grupa PZU mierzy swoje emisje pośrednie i bezpośrednie, systematycznie je ograniczając. Do 2024 r. główne spółki Grupy PZU (PZU SA i PZU Życie) chcą stać się neutralne klimatycznie w działalności własnej, a więc w zakresie 1 i 2 według GHG Protocol. W tym działaniu pomoże korzystanie z energii ze źródeł odnawialnych, konsekwentne ograniczanie jej zużycia, podobnie jak innych surowców – paliw, wody, papieru, a także zwiększanie udziału samochodów hybrydowych i elektrycznych w firmowej flocie. W 2022 r. PZU i PZU Życie zredukowały emisje własne CO2 o 25,5 proc. względem roku 2019, czyli poziomu niezaburzonego przez późniejsze pandemiczne ograniczenia aktywności. Dodatkowo w ubiegłym roku główne spółki ubezpieczyciela zamontowały instalacje fotowoltaiczne w kolejnych siedmiu lokalizacjach, a poziom zakontraktowanej energii pochodzącej z OZE osiągnął już 81 proc. Tę część emisji, której nie da się ograniczyć, m.in. ze względu na ograniczenia technologiczne, spółki rekompensują.
Jednym z kroków w kierunku neutralności klimatycznej była też ubiegłoroczna przeprowadzka głównej siedziby i ok. 4500 pracowników Grupy PZU z dotychczasowych trzech warszawskich lokalizacji do jednej – najbardziej zielonego w stolicy, wybudowanego z przyjaznych środowisku materiałów i wysoce ergonomicznego budynku PZU Park przy Rondzie Daszyńskiego.
– Świadomość dotycząca może nie tyle strategii, co generalnie włączania zasad zrównoważonego rozwoju w codzienną działalność gospodarczą, rośnie. W dużej mierze przyczyniają się do tego nowe regulacje prawne. Czynniki pozafinansowe nabierają znaczenia i coraz więcej firm poszukuje do współpracy takich partnerów, którzy poza wysoką jakością oferty biznesowej wykazują się dojrzałością w zakresie ESG. Ta kwestia coraz częściej wpływa także na wybory dokonywane przez indywidualnych konsumentów – mówi Joanna Gorczyca.
Zgodnie ze Strategią ESG zielona zmiana ma objąć także kluczowych partnerów Grupy PZU. Ubezpieczyciel chce podejmować działania, które pomogą redukować emisje w całym łańcuchu dostaw, by neutralni klimatycznie do roku 2040 stali się jego dostawcy, a do roku 2050 – również klienci ubezpieczeniowi i inwestycyjni. Na półmetku realizacji strategii Grupa opracowała metodykę i dokonała oceny pod kątem ryzyk ESG 20 proc. największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych (m.in. energetyka konwencjonalna, branżę wydobywcza, chemiczna, transportowa, budownictwo). Powstała również metodyka oceny pod kątem ESG składników portfela inwestycyjnego. Przeanalizowano ponad 80 proc. inwestycji o wartości 55 mld zł. Kryteria ESG są też uwzględniane już w blisko połowie kluczowych procesów zakupowych dokonywanych przez PZU.
Ubezpieczyciel chce też aktywnie wspierać transformację energetyczną polskiej gospodarki, zarówno w roli inwestora, jak i dostawcy produktów finansowych, które zachęcają i ułatwiają klientom włączenie się w ten proces. Strategicznym celem było wsparcie transformacji kwotą 500 mln zł, ale dzięki dokonanym w 2022 r. inwestycjom Grupa PZU już go przekroczyła, osiągając poziom niemal 720 mln zł. Z tego 420 mln zł to zaangażowanie w finansowanie budowy farm wiatrowych, a pozostała część została ulokowana w obligacjach ESG, z których środki emitenci przeznaczają na działania służące zrównoważonemu rozwojowi.
PZU sukcesywnie realizuje też zapowiedź stworzenia ekooferty ubezpieczeniowej. Przykładem jednego z najnowszych działań jest produkt wprowadzony do oferty na początku 2023 r. – ubezpieczenie odpowiedzialności za szkody w środowisku. Nowe rozwiązanie promuje klientów korporacyjnych, którzy są świadomi oddziaływania na środowisko i w swojej działalności kierują się również odpowiedzialnością za jego stan. Jest to rozwiązanie dla przedsiębiorcy, który w codziennej praktyce stosuje odpowiednie zabezpieczenia, aby nie doprowadzać do zanieczyszczenia środowiska. W ramach tego ubezpieczenia PZU oferuje pokrycie kosztów działań mających na celu przywrócenie środowiska do stanu sprzed szkody. TFI PZU wprowadza z kolei nowe fundusze, które umożliwiają klientom inwestowanie w akcje wiodących na świecie spółek z sektora energii odnawialnej.
Zdrowe życie
Jak podkreśla dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU, firma na równi poważnie traktuje trzy obszary zrównoważonego rozwoju – środowiskowy, społeczny i zarządczy. Ubezpieczyciel chce przyczyniać się do poprawy jakości życia Polaków, zwłaszcza w lokalnych społecznościach. Stąd liczne programy prewencyjne Grupy PZU ukierunkowane m.in. na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, profilaktykę zdrowotną, promocję aktywności fizycznej. Liczba odbiorców będących w zasięgu tego rodzaju działań Grupy od początku realizacji Strategii ESG przekroczyła już 12 mln osób, zbliżając się mocno do celu wyznaczonego na rok 2024.
Przykładem działań w obszarze zdrowotnym, szczególnie ważnym dla ubezpieczyciela, jest Dobra Drużyna PZU. Wspiera ona drużyny, kluby, akademie, związki i stowarzyszenia, które aktywizują sportowo dzieci i młodzież, w szczególności w mniejszych miejscowościach, w tym osoby z niepełnosprawnościami. W ciągu dwóch lat z dofinansowania z programu, który na początku miał sprzyjać likwidacji „luki zdrowotnej” wśród najmłodszych po okresie pandemii, skorzystały już setki podmiotów, organizujące zajęcia sportowe dla łącznie ponad 70 tys. młodych zawodników. Główną ambasadorką Dobrej Drużyny PZU jest najlepsza tenisistka świata Iga Świątek.
W czasie realizacji strategii PZU Życie z PZU Zdrowie przygotowały kompendium wiedzy na temat profilaktyki zdrowotnej i finansowej „Mam wpływ na swoje życie” i intensywnie promowały w kampanii postawy prozdrowotne, zachęcając Polaków do zmiany nawyków żywieniowych, trybu życia, aktywności ruchowej, a także regularnych badań profilaktycznych. PZU jest też partnerem akcji „Zdrowe Życie” pod patronatem pary prezydenckiej. W ub.r. z bezpłatnych konsultacji lekarskich i badań (m.in. poziomu ciśnienia, cukru, cholesterolu, spirometrii, USG płuc czy mammografii) we współtworzonych przez firmę „mobilnych strefach zdrowia” skorzystało ponad 30 tys. osób. Podczas zainaugurowanej już tegorocznej edycji akcja odwiedzi 22 miasta w całym kraju.
Po rosyjskiej agresji na Ukrainę Grupa PZU nie tylko przekazała wielomilionową pomoc rzeczową i finansową dla ukraińskich uchodźców, zaoferowała im bezpłatne badania i konsultacje w ponad 50 placówkach PZU Zdrowie współpracujących z NFZ, lecz także zainicjowała wyjątkową akcję wystawiania obowiązkowych polis granicznego OC komunikacyjnego dla pojazdów, którymi wjeżdżali do Polski uciekający przed wojną Ukraińcy. PZU wydał 54 tys. takich polis, biorąc na siebie koszt składek wartych ponad 7,5 mln zł.
Podejście Grupy PZU obejmuje nie tylko działania stricte z zakresu zaangażowania społecznego, ale też rozwiązania biznesowe. Elementem realizacji strategii promowania odpowiednich postaw w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego i finansowego jest np. platforma PZU Benefity. Poprzez pracodawców, do których jest kierowana, setkom tysięcy pracowników udostępniane są produkty i usługi pozwalające im zadbać o zabezpieczenie finansowe oraz zdrowie własne i rodziny, takie jak ubezpieczenia majątkowe, na życie, zdrowotne i lekowe, opieka medyczna, karty sportowo-rekreacyjne PZU Sport czy szybkie i proste pożyczki oraz kredyty PZU Cash.
Atrakcyjny, zrównoważony pracodawca
Nie sposób prowadzić efektywnie biznesu, a także wdrażać zasad zrównoważonego rozwoju bez umiejętności przyciągania i zatrzymania ludzi o odpowiednich talentach, którzy to umożliwiają.
Lektura raportu niefinansowego za rok 2022 r. dowodzi, że ubezpieczyciel w praktyce buduje zróżnicowane i włączające środowisko pracy. Ogółem w PZU i PZU Życie kobiety stanowią nieco ponad 66 proc. załogi, w tym zajmują ponad 55 proc. stanowisk menedżerskich. Prezesami obu spółek są kobiety, panie zajmują też łącznie 40 proc. stanowisk w zarządach. Jak podkreśla Grupa PZU, to efekt tworzenie równych szans rozwoju zawodowego dla wszystkich i zachęcanie każdego pracownika do korzystania z nich, a nie preferencji dla jakiejkolwiek grupy, niezależnie od definiującego kryterium. Średnie wynagrodzenie kobiet w porównaniu z mężczyznami w PZU SA i PZU Życie wynosi 96 proc., a wśród wyższej kadry kierowniczej 99 proc. Luka płacowa (gender pay gap) jest tu więc rekordowo mała – według danych Eurostatu prawie czterokrotnie mniejsza niż średnia europejska i dwukrotnie mniejsza niż średnia polska, a w przypadku sektora finansowego i ubezpieczeniowego aż ponad siedmiokrotnie mniejsza.
Dla całej organizacji i wszystkich pracowników, w tym rodziców stanowiących niemal 70 proc. załogi, ważnym krokiem było przejście Grupy PZU na stałe na model pracy hybrydowej – co do zasady, trzy dni pracy w biurze i dwa dni pracy zdalnej w tygodniu. Daje to pracownikom dużą swobodę w kształtowaniu własnego stylu pracy i ułatwia znalezienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dopełnieniem tej zmiany była przeprowadzka centrali do nowego biurowca, dostosowanego do elastycznych form pracy, a także liczne nowe inicjatywy w obszarze well-being. Opracowana strategia #DobryStan pokazuje, że dla Grupy PZU równie ważne jak dbałość o rozwój kwalifikacji zawodowych są zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. W ramach programu pracownicy mają spotkania z ekspertami w zakresie zdrowego stylu życia, mogą korzystać z e-szkoleń i aplikacji z ćwiczeniami obniżającymi stres, udostępniono im infolinię psychologiczną oraz program wsparcia, gdzie każdy może uzyskać poradę i pomoc w trudnej sytuacji w miejscu pracy i w życiu prywatnym. W drugim roku realizacji Strategii ESG tego rodzaju działania objęły już prawie 40 proc. pracowników PZU.
– W dzisiejszym świecie nie da się mówić o działalności gospodarczej tylko i wyłącznie w kontekście wyników finansowych. Tym bardziej że rośnie grono klientów i inwestorów, dla których pierwszym źródłem informacji o firmie są dane ESG. Ten trend wspierają też nowe regulacje i związane z nimi obowiązki. Kwestie ESG stają się integralną częścią prowadzenia biznesu. Firmy jak Grupa PZU, które to rozumieją, wzmacniają konkurencyjność i otwierają sobie nowe możliwości długofalowego rozwoju – podsumowuje Joanna Gorczyca.
Materiał powstał przy współpracy z PZU
____________________________________________
Sukces organizacji i pracowników
Dorota Macieja, członkini zarządu PZU Życie
Kiedy rozpoczynaliśmy pracę nad Strategią ESG Grupy PZU, nie mogliśmy przewidzieć, w jakich okolicznościach będziemy ją wdrażać. Globalna pandemia, największa od prawie 80 lat wojna i to przy naszej granicy, kryzys energetyczny, inflacja – to wyjątkowa kumulacja wyzwań, oddziałująca na wiele sposobów na biznes i życie nas wszystkich. To znacznie utrudnia realizację niektórych założeń. Mimo tak trudnych warunków, w ciągu dwóch pierwszych lat osiągnęliśmy już część celów wyznaczonych na rok 2024 i jesteśmy na dobrej drodze do zrealizowania pozostałych. To duży sukces całej organizacji i wszystkich pracowników Grupy PZU, bo kryteria ESG uwzględniamy praktycznie w każdym aspekcie naszej działalności i na każdym szczeblu zarządzania. Czas i okoliczności weryfikują nieco plany, ale najważniejsze jest to, że strategiczne kierunki, które wyznaczyliśmy, jak np. wsparcie procesu transformacji energetycznej polskiej gospodarki, zaangażowanie społeczne w obszarze zdrowia czy wsparcie polskich firm w budowaniu dobrych relacji z ich pracownikami, pozostają aktualne. W czasach niepewności i globalnych przetasowań wręcz zyskują na znaczeniu.
____________________________________________
Zrównoważone inwestowanie w PZU
Piotr Dmuchowski, wiceprezes zarządu TFI PZU
Grupa PZU jest kojarzona głównie z ubezpieczeniami, tymczasem jest też największą firmą inwestycyjną w regionie. To zobowiązuje nas, by kształtować dobre praktyki w zakresie zrównoważonego inwestowania. Nie mówimy tu o sloganie reklamowym, ale o strategiach, które mogą realnie wpływać na otaczający nas świat. W ostatnich latach dokonaliśmy przeglądu pod katem ESG wszystkich aktywów inwestycyjnych w naszych portfelach. Efektem jest wdrożenie nowych wewnętrznych regulacji dotyczących ryzyka ESG oraz rozbudowa metodologii oceny emitentów przez pryzmat szans i zagrożeń w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wprowadziliśmy do oferty w inPZU fundusz Akcje Sektora Zielonej Energii, a w planach mamy znaczącą rozbudowę oferty funduszy inwestycyjnych uwzględniających kryteria ESG, zarówno dla klientów detalicznych, jak i instytucjonalnych.
____________________________________________
ESG w procesie obsługi szkód
Grzegorz Goluch, dyrektor zarządzający PZU ds. obsługi szkód i świadczeń
W Grupie PZU w praktyczny sposób wdrażamy ESG także w procesy obsługi szkód. W każdym przypadku, gdy jest to możliwe, nasi pracownicy dokonują oględzin w formie zdalnej. Klientom, których auta po szkodzie komunikacyjnej są naprawiane w warsztacie, proponujemy skorzystanie z samochodów zastępczych o napędzie elektrycznym. Dajemy im również możliwość zrezygnowania z przysługującego auta zastępczego na rzecz roweru – w takim przypadku, po zakończeniu naprawy samochodu, klient nie musi zwracać dwuśladu, zatrzymuje go dla siebie. Co roku PZU obsługuje setki tysięcy szkód komunikacyjnych i pokrywa koszty wytworzenia ok.
4 mln części zamiennych, przejmując odpowiedzialność za zagospodarowanie pozostałości po naprawie pojazdu, które mogłyby zagrażać środowisku. Dbamy o ich recykling lub właściwą utylizację w ramach naszego programu Green Parts