statystyki

Opłata za śmieci powiązana ze zużyciem wody jest niesprawiedliwa dla hoteli

autor: Dr Bartosz Draniewicz25.02.2020, 10:11; Aktualizacja: 25.02.2020, 10:13
Metoda naliczania opłat za śmieci w zależności od ilości zużytej wody w danej nieruchomości mocno uderza w podmioty świadczące usługi hotelarskie

Metoda naliczania opłat za śmieci w zależności od ilości zużytej wody w danej nieruchomości mocno uderza w podmioty świadczące usługi hotelarskieźródło: ShutterStock

Właściciele spa i obiektów z basenami zaskakiwani są wysokością rachunków za odbiór odpadów komunalnych. Mogą jednak zaskarżać niekorzystne uchwały rad gmin, domagając się ustanowienia dla siebie odrębnego sposobu naliczania stawek.

Metoda naliczania opłat za śmieci w zależności od ilości zużytej wody w danej nieruchomości, która ma odzwierciedlać ilość wytworzonych odpadów komunalnych, przez wiele gmin postrzegana jest jako najbardziej sprawiedliwa. Nic dziwnego, że coraz więcej gmin przyjmuje uchwały o przyjęciu tej metody. Okazuje się, że nie dla wszystkich jest ona dobrym rozwiązaniem: w wielu miejscowościach uchwały mocno uderzają w podmioty świadczące usługi hotelarskie. Problem dotyka szczególnie właścicieli tych obiektów, które posiadają baseny czy spa. Wszak w takim obiekcie zużycie wody jest nieporównywalnie większe niż w budynku bez basenu, nawet pomimo takiej samej liczby gości.

Zaskakiwani wysokimi rachunkami przedsiębiorcy szukają zatem sposobu, jak doprowadzić do obniżenia opłat. Zastanawiają się np., czy gmina może w uchwale opłatowej określić sposób liczenia zużycia wody z wyłączeniem podliczników z basenu.

System nieobowiązkowy dla nowych umów

Zgodnie z art. 6c ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2010; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2020; dalej: u.c.p.g.) gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.). Uchwała, o której mowa w ust. 2, może dotyczyć właścicieli wszystkich nieruchomości lub tylko wybranych, w szczególności tych, na których jest prowadzony określony rodzaj działalności (art. 6c ust. 3 u.c.p.g.).

Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obciąża właścicieli nieruchomości:

1) na których zamieszkują mieszkańcy – od razu z mocy prawa,

2) na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne – dopiero po wejściu w życie uchwały rady gminy postanawiającej objąć te nieruchomości systemem odbierania odpadów komunalnych.

W myśl art. 6c ust. 2c u.c.p.g., dodanego na mocy ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1579), przystąpienie właściciela nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, do zorganizowanego przez gminę systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jest (poza określonymi wyjątkami) dobrowolne i następuje na podstawie zgody wyrażonej w formie pisemnej. Jeżeli więc dany przedsiębiorca stwierdzi, że opłaty za świadczone usługi za odbieranie odpadów są dla niego zbyt wygórowane, to może nie przystąpić do systemu gminnego. Przepis ten obowiązuje od 6 września 2019 r.


Pozostało 76% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie