W Polsce będzie ubywać rąk do pracy, za to przybędzie – robotów. Upowszechnienie tych ostatnich oznacza zapotrzebowanie na nowe kompetencje na rynku pracy. Firma ASTOR znalazła sposób, jak je budować od najmłodszych lat i zaprasza do współpracy szkoły

Do 2035 r. liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln, czyli o 12,6 proc. – wynika z opublikowanego w październiku raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nie lepsze są prognozy na kolejne lata, w perspektywie 2050 r. ubyć ma w Polsce 4,6 mln osób w wieku produkcyjnym (20–64 lata), czyli aż 20 proc. Na razie nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić albo chociaż osłabnąć.

Z pomocą mogą przyjść automatyzacja i robotyzacja. W dyskusjach na ten temat umyka często fakt, że oznacza to zapotrzebowanie na nowe kompetencje wśród przyszłych pracowników. Źle wyposażony robot, bez odpowiedniego oprogramowania, okaże się bezużyteczny. W oczach pracodawców zyskiwać będą pracownicy posiadający umiejętności związane z kodowaniem i pisaniem algorytmów, samodzielnym myśleniem, pracą zespołową czy zarządzaniem zasobami i czasem.

Technologia pomaga spełniać marzenia

Lukę w zakresie nauczania robotyki dostrzegła firma ASTOR specjalizująca się w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań z zakresu automatyki, robotyki, informatyki przemysłowej i intralogistyki. Wyprodukowała ona robota edukacyjnego Astorino, który jest innowacyjnym narzędziem pozwalającym na naukę programowania, automatyzacji i pracy z nowoczesną technologią. Jego światowa premiera odbyła się w 2022 r. na Międzynarodowych Targach Inteligentnej Automatyki i Robotyki – Automatica w Monachium, robot był pokazywany na wspólnym stoisku Kawasaki Robotics. Choć rozwiązanie jest polskiej produkcji, to za sprawą zawartej pod koniec 2022 r. umowy jego dystrybucję powierzono właśnie japońskiemu koncernowi Kawasaki Robotics, który od ponad dekady jest partnerem ASTOR w zakresie robotyki.

– Widzimy rolę Astorino wieloaspektowo. Jest to nasz produkt komercyjny, który jednak wywodzi się z pobudek związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Nie byłoby go, gdyby nie pogłębione rozmowy z nauczycielami i dzięki temu precyzyjne zrozumienie potrzeb sektora edukacji – mówi Joanna Kowalkowska, menedżer produktu w ASTOR, i dodaje, że wspiera on realizację marzeń uczniów i stażystów o ambitnym rozwoju, a nauczycieli – o spełnieniu się jako mentorów.

– Ale także marzeń naszej firmy o pozytywnym wpływie, aby społeczeństwo, w tym nawet dzieci w wieku wczesnoszkolnym, miały ułatwiony i szeroki dostęp do takich rozwiązań, które są bezpieczne, rozwojowe i uczą pracy zespołowej – uzupełnia Joanna Kowalkowska.

W Polsce robot Astorino trafił już do 126 szkół i uczelni, które zakupiły go we własnym zakresie. Korzystają z niego również placówki za granicą, w Hiszpanii, we Włoszech, w Niemczech, Japonii czy Stanach Zjednoczonych. Marzeniem producenta jest, aby był dostępny w każdej szkole, tak aby wszyscy uczniowie mogli spróbować swoich sił w obszarze robotyki.

Ruszył program dla szkół

W październiku ASTOR zainicjowała program społeczny „Roboty do szkół”, który ma zrewolucjonizować nauczanie. Dzięki niemu Astorino trafi do kolejnych polskich placówek edukacyjnych. Warto dodać, że program wpisuje się w nową strategię Ministerstwa Edukacji Narodowej i programu nauczania. Zgodnie z nimi każdy uczeń kończący szkołę powinien posiadać jasno zdefiniowany zestaw kompetencji umożliwiający dalszy rozwój: osobisty, edukacyjny, zawodowy i społeczny. Kluczowe są tu: wiedza, kompetencje i poczucie sprawczości.

Bezpośrednim celem programu jest wspieranie edukacji technicznej przyszłości oraz rozwoju młodych talentów w dziedzinach robotyki, automatyki i mechatroniki.

– Już kilka lat temu rozważaliśmy, jak zwiększyć liczbę osób w Polsce, które potrafią programować roboty. Dostarczyliśmy robota Astorino do czołowych polskich technicznych uczelni wyższych oraz szkół średnich – opowiada Joanna Kowalkowska i dodaje, że obserwując zapotrzebowanie rynku oraz postęp technologiczny, firma zrozumiała, że to wciąż za mała skala. – Naszym celem jest dotarcie do większej liczby szkół, nie tylko technicznych, ale również podstawowych i ponadpodstawowych, by zainteresować młodych ludzi robotyką. Chcemy, aby każdy uczeń miał możliwość zrozumienia, jak działa robot przemysłowy. Marzymy, aby program „Roboty do szkół” ułatwił dzieciom i młodzieży dostęp do nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które są zarówno bezpieczne, jak i rozwojowe – tłumaczy przedstawicielka ASTOR.

W programie decydują klienci

Każde zamówienie złożone w ASTOR przekłada się na punkty, które firma będąca klientem może przekazać na koniec każdego miesiąca wybranej szkole. Jeden punkt przysługuje za każde wydane tysiąc złotych netto. Konieczna jest rejestracja placówki w programie, co można zrobić za pośrednictwem strony https://www.astorino.pl/roboty-do-szkol/

Program potrwa do końca 2026 r. Dotychczas przystąpiło do niego 55 placówek edukacyjnych. Szkoły mogą zgłaszać również sami uczniowie, którzy chcą poznać świat robotyki i programowania w praktyce. Realizacja formalności, czyli wypełnienie dokumentów niezbędnych do uczestnictwa, leży po stronie dyrektora placówki. Jak wynika z regulaminu, roboty będą przekazywane co miesiąc szkole, która zgromadzi najwięcej punktów. Oprócz tego raz na trzy miesiące odbędzie się losowanie szkoły, do której on trafi niezależnie od tego, ile punktów uda jej się zebrać. Pierwszy robot Astorino zostanie przekazany już w styczniu 2025 r.

Do nauczania robotyki nie wystarczą jednak narzędzia, potrzebni są też specjaliści. Nie w każdej szkole są nauczyciele mający doświadczenie w tym obszarze. Dlatego ASTOR w ramach programu oferuje również szkolenia dla pasjonatów tej dziedziny oraz konspekty i scenariusze lekcji.

Astorino wymyślił i skonstruował Marek Niewiadomski, inżynier zatrudniony w ASTOR, który z firmą związał się już na trzecim roku studiów, podejmując w niej staż. Robot jest produkowany w ASTOR Robotics Center w Krakowie. Ciekawostką jest fakt, że powstaje on w 99 proc. w technologii druku 3D. Jest to robot 6-osiowy, o konstrukcji identycznej z robotami przemysłowymi i programowany w ich języku, z możliwością samodzielnego tworzenia aplikacji. Jest wyposażony w kompletny, wbudowany system sterowania, przeznaczony dla firmware’u i software’u, komunikację Modbus TCP i USB/Ethernet i funkcje bezpieczeństwa. Może być doposażony w system wizyjny, chwytak z aplikacją pick & place, tor jezdny, panel operatorski i wiele innych dzięki modułowi I/O 24V.

ikona lupy />
Szkoły mogą za darmo zdobyć polskiego robota edukacyjnego / Materiały prasowe

Astorino jedzie na World EXPO 2025

Polski robot edukacyjny zostanie zaprezentowany na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace w Japonii. ASTOR, firma technologiczna z polskim kapitałem rozwijana od ponad 35 lat, została Partnerem Pawilonu Polski na tym prestiżowym wydarzeniu. Warto dodać, że firma wspiera branżę edukacyjną nie tylko poprzez robota Astorino. Ponad 400 laboratoriów w prawie 200 szkołach i uczelniach technicznych posiada rozwiązania ASTOR z zakresu automatyzacji i robotyzacji. Firma jest wiodącym dystrybutorem w czterech strategicznych liniach biznesowych: automatyzacji, robotyzacji, oprogramowaniu przemysłowym oraz intralogistyce, prowadzi również rozwiniętą działalność doradczą w ramach ASTOR Consulting.

PD

PARTNER

ikona lupy />
Materiały prasowe