Młodzież przystępująca do sprawdzianu ósmoklasisty będzie miała ok. 25 proc. więcej czasu na napisanie pracy. Nie zostanie przy tym zwiększona liczba zadań do wykonania.

Tak wynika z projektu rozporządzenia ministra edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.

Resort edukacji proponuje, aby czas trwania egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów wynosił:

język polski – 150 minut (obecnie 120 minut);

▪ matematyka – 125 minut (obecnie 100 minut);

▪ język obcy nowożytny – 110 minut (obecnie 90 minut).

Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że wydłużenie czasu trwania sprawdzianu nie będzie związane ze zwiększeniem zagadnień egzaminacyjnych ani liczby zadań w arkuszu.

„Wydłużenie czasu trwania egzaminu pozwoli uczniowi m.in. na spokojną weryfikację udzielonych odpowiedzi, czy też dokładne sprawdzenie poprawności przeniesienia ich na kartę. Zaproponowane rozwiązanie umożliwi również tym zdającym, którzy w dniu egzaminu natrafili na nieoczekiwane wcześniej trudności, np. z koncentracją uwagi, z radzeniem sobie ze stresem egzaminacyjnym itp., na pomyślną realizację zadań” – uzasadnia Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Zmiana ma również przeciwdziałać sygnalizowanym MEN przez okręgowe komisje egzaminacyjne (OKE) czy Podlaski Związek Lekarzy Pracodawców Porozumienie Zielonogórskie praktykom ubiegania się zdających o wydanie zaświadczeń lekarskich. Na ich podstawie dostosowuje się warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb ucznia. Polega to właśnie na odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie tego egzaminu.

Ponadto resort proponuje skrócenie okresu przechowywania – z dwóch lat do sześciu miesięcy – protokołów zbiorczych z egzaminów przez OKE.

Konieczność nowelizacji rozporządzenia wynika ponadto ze zmian wprowadzanych do ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.) przewidzianych w ustawie z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.

Resort edukacji planuje zakończyć prace nad projektem rozporządzenia w I kw. 2025 r.©℗